سبد خرید خالي مي باشد

بیش از یک سال است که ویروس کرونا در سراسر جهان جا خوش کرده و همواره، در حال گردش است. کرونا ابعاد مختلف زندگی انسان ها را تغییر داده است و همانطور که همۀ ما طی یک سال اخیر دیده ایم، این ویروس باعث شده است کسب و کارها و اقتصاد، سراسر جهان، دستخوش تغییرات شگرفی شود. برخی از این تغییرات مثبت بوده اند و برخی دیگر منفی. در واقع، پاندمی کرونا برای برخی از کسب و کارها تهدید بود و برای برخی دیگر فرصت، اما چطور ممکن است پاندمی کرونا فرصتی برای کسب و کارها باشد؟ در این مطلب، برایتان خواهیم گفت که پاندمی کرونا برای چه کسب و کارهایی فرصت بود و برای چه کسب و کارهایی تهدید.  

تاثیر پاندمی کرونا بر کسب و کارها

همان طور که می دانید، شیوع کرونا در جهان، کسب و کارها را به میزان چشمگیری تحت تاثیر قرار داد. کرونا روی برخی از کسب و کارها تاثیر مثبت گذاشت و بر برخی دیگر  تاثیر منفی و آن ها را به خطر انداخت؛ به عنوان مثال، طبق تحقیقات صورت گرفته در آمریکا، 76 درصد از صاحبان کسب و کارها تاثیر پاندمی کرونا را روی کسب و کارشان منفی یا خیلی منفی دانستند و 9 درصد از آن ها گفتند که پاندمی کرونا تاثیر مثبت یا بسیار مثبتی روی کسب و کارشان داشته است؛ اما این اثرگذاری مثبت به چه معناست؟ در ادامه، به ذکر نمونه هایی از این تهدیدات و فرصت ها خواهیم پرداخت.

کرونا به مثابه تهدیدی برای کسب و کارها

  • پاندمی کرونا سبب کاهش همکاری میان کمپانی ها شد.
  • پاندمی کرونا رقابت میان کسب و کارها را کاهش داد.
  • در دورۀ پاندمی کرونا، خرده فروش های کوچک با مشکل مواجه شدند؛ در واقع، در این دوره، مردم به سراغ پلتفرم های آنلاین رفتند و تجارت الکترونیک تحت سیطرۀ تعدادی خرده فروش مشخص قرار گرفت؛ به همین دلیل، میزان فروش خرده فروش های بزرگ، مانند آمازون، افزایش چشمگیری پیدا کرد؛ اما در این بین، کسب و کارهای کوچک تر با مشکل مواجه شدند.
  • پاندمی کرونا سبب از رونق افتادن صنایعی مانند صنعت گردشگری شد.
  • پاندمی کرونا توانست بسیاری از ایرلاین ها را به سمت ورشکستگی سوق دهد و حتی سبب ورشکستگی آن ها شود.
  • پاندمی کرونا، در همان ماه های اول، سبب متضرر شدن و حتی تعطیل شدن برخی کسب و کارهای کوچک شد.

کرونا به مثابه فرصتی برای کسب و کارها

  • پاندمی کرونا سبب افزایش همکاری درون شرکتی یا درون سازمانی شد.
  • پاندمی کرونا تاثیر شگفت انگیزی روی کسب و کارهای حوزۀ سرگرمی و بازی گذاشت. طی شیوع کرونا، فروش محصولات کمپانی های بازی و سرگرمی افزایش قابل توجهی پیدا کرد؛ در واقع در این دوران، نوع سرگرمی ها تغییر کرده است و جوانان ترجیح می دهند به جای تفریحات خارج از منزل، بیشتر وقتشان را در خانه به تفریح بپردازند. بازی های ویدیویی یکی از پرطرفدارترین سرگرمی های خانگی به شمار می رود؛ همچنین، تعداد کاربران بازی های ویدیویی آنلاین نیز همواره در حال افزایش است.
  • در طول دورۀ کرونا، مراکز آموزشی تعطیل شدند و در عوض، کلاس های آنلاین رونق قابل توجهی پیدا کردند؛ در واقع، این پاندمی باعث گرایش هر چه بیشتر مردم به سمت کلاس های آنلاین شد.

حفظ ارتباط با مشتریان در دورۀ کرونا

در دورۀ پاندمی کرونا، می توان با برقراری ارتباط موثر و درست، کسب و کار را نجات داد و حتی به سوی پیشرفت برد؛ در واقع، ارتباط موثر می تواند کلید حفظ رابطۀ کسب و کار با مشتریان باشد. طی این دوران، تبلیغات باید به گونه ای باشد که بتواند اعتماد مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه را جلب کنید، همچنین در این دوران می توان پیام مورد نظر را با استفاده از ارسال ایمیل یا به روزرسانی وب سایت، به مشتریان رساند و از این طریق، آن ها را حفظ کرد؛  همچنین، تغییر و تحولات مربوط به کسب و کار را نیز از همین طریق می توان اعلام کرد؛ به علاوه، تعامل با این مشتریان می تواند سبب تقویت و حفظ ارتباط و حتی اعتماد شود؛ به عنوان مثال، پاسخ دادن به یک نظر (comment) در شبکه های اجتماعی می تواند نوعی تعامل به شمار رود و سبب بهبود ارتباط با مشتری شود.

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، کرونا برای برخی از کسب و کارها تهدید بوده است و برخی دیگر فرصت. طی این دوره، برخی کسب و کارها ورشکست شدند یا به سمت ورشستگی رفتند و برخی دیگر توانستند به فروش و سود چشمگیری دست پیدا کنند؛ به طور کلی، کسب و کارهای آنلاین و کسب و کارهایی که به سوی آنلاین شدن پیش رفتند توانستند به سود دست پیدا کنند. هنوز مسیر پیش رو معلوم نیست و هیچ کس نمی داند قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد؛ بدین ترتیب، تا حد امکان می توانیم به فکر راهی برای رونق کسب و کارمان در دورۀ کرونا باشیم و پاندمی کرونا را تبدیل به فرصتی برای رونق کسب و کارمان کنیم.

حتماً این روزها، شما نیز اخبار مربوط به بازار رمزارز و پیشرفت قابل توجهش را شنیده اید. بیت کوین، محبوب ترین و شناخته شده ترین رمزارز در سراسر جهان به شمار می رود. طی همین چند ماه گذشته، بیت کوین جنبش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است. در ماه سپتامبر، این رمزارز از بازار خرسی (اصطلاحی تخصصی که به احاطۀ بازار از سوی فروشندگان اشاره دارد) بیرون آمد. از سال 2018، یعنی دوران ترکیدن حباب قبلی، این رمزارز در بازار خرسی بود. این پیشرفت عظیم، توجه بسیاری را در بازارهای سنتی و بازار رمزارزها به خود جلب کرده است. برخی از اقتصاددانان و سرمایه گذاران در مورد حبابی بسیار خطرناک هشدار می دهند. آیا این ادعا صحت دارد؟ رمزارز حباب است یا واقعیت؟ اختلاف نظر در این باره بسیار است. اگر می خواهید از نظرات متخصصان مطلع شوید و بدانید که آیا در بازار ارزهای دیجیتال شاهد حباب خواهیم بود یا خیر، با ما همراه باشید.

ادامۀ سیر صعودی قیمت رمزارز

چندی است که بیت کوین سیر صعودی اش را می پیماید. قیمت این رمز ارز برای اولین بار به 51500 دلار رسیده است. تعداد علاقمندان به حوزۀ رمزارزها و سرمایه گذاران در این حوزه همواره رو به افزایش است. موسسه های عظیمی مانند تسلا (Tesla) و مستر کارت (MasterCard) این رمزارز را وارد اکوسیستم شان کرده اند؛ به همین دلیل، تقاضا برای بیت کوین افزایش پیدا کرده و قیمت آن نیز سیر صعودی اش را در پیش گرفته است؛ علاوه بر این ها، موسسه های معتبر دیگری نیز به فکر استفاده از این رمزارز افتاده اند و می خواهند به زودی آن را وارد اکوسیسم خود کنند.  

در سال 2020، بیت کوین رشدی 313 درصدی داشت. هر روز که می گذشت، بیت کوین موانع و سدهای بیشتری را از پیش رویش برمی داشت. برخی از متخصصان این حوزه انتظار دارند که این روند پیشرفت برای همۀ رمزارزها ادامه داشته باشد. آن ها به مشارکت بیشتر سرمایه گذاران و نهادها در بازار رمزارزها خوش بین هستند؛ همچنین، معتقدند که ارزش بیت کوین از این هم فراتر خواهد رفت. برخی از این متخصصان معتقدند که ارزش بیت کوین دو برابر ارزش کنونی اش خواهد شد.

رمز ارز به مثابه حبابی خطرناک

و اما می رسیم به مخالفان رمزارزها! همان طور که گفتیم، ظرف کمتر از یک ماه، ارزش بیت کوین دو برابر شد. معمولاً ارزش دارایی ها طی یک ماه، دو برابر نمی شود؛ به خصوص اگر بیش از ده سال از پیدایش و حضورشان در بازار گذشته باشد. مایکل هارتنت، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در بانک آمریکا، هشدار داد که ممکن است کل بازار رمزارز، «مادر همۀ حباب ها» باشد.  هارتنت معتقد است که ممکن است این حباب بزرگ تر از حباب های مشهوری مانند حباب dot-com، متعلق به اواخر دهۀ 90 باشد و در مقایسه با آن ها، رشد سریع تری نیز داشته است.

به طور کلی، چنین افزایش قیمتی از ویژگی های حباب ها به شمار رود و در بیشتر مواقع، سرعت کاهش قیمت بسیار سریع تر از سرعت افزایش آن خواهد بود. در مورد بازار رمزارزها، حباب را می توان حاصل خوش بینی بیش از حد دانست که بی شک، نقش بسیار مهمی در آیندۀ بازار خواهند داشت. قیمت این رمزارز ماهیت گردشی دارد؛ به همین دلیل، آن را حباب می پندارند. حباب سنتی می ترکد و ناپدید می شود. حباب ها ماندگار نیستند و روزی از بین خواهند رفت.

علاوه بر این ها، همان طور که گفتیم، بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتال به شمار می رود و به طور کلی، ارزها زمانی ارزشمند هستند که بتوان از آن ها برای ذخیرۀ سرمایه استفاده کرد. اگر شما بتوانید به پولتان اطمینان کنید، هیچ فرقی نمی کند پول کاغذی یا دیجیتال، و به جای خرید املاک و مستغلات، سرمایه تان را تبدیل به ارز کنید، در چنین حالتی، می توانیم بگوییم که چنین ارزی ارزشمند است؛ اما بیت کوین هیچ پشتوانه ای از دنیای واقعی ندارد؛ به عنوان مثال، برخی ارزها پشتوانه ای از طلا یا دیگر فلزات ارزشمند دارند؛ اما بیت کوین هیچ کدام از این ها را ندارد؛ از سوی دیگر، بیت کوین کمیاب است؛ در ضمن، تعداد بیت کوین هایی که قرار است استخراج شود نیز چندان زیاد نیست. امکان افزایش این تعداد نیز وجود ندارد.

آنچه گفتیم، نظرات مخالفان رمزارز بود. این مخالفان در مورد افت شدید بازار رمزارز هشدار می دهند و برخلاف گروه قبلی، به هیچ وجه به آیندۀ این بازار خوش بین نیستند.

آیا رمزارز دیگری می تواند جایگزین بیت کوین شود؟

در دنیای امروز، تعداد رمزارزها همواره رو به افزایش است. جالب است بدانید نزدیک به 8 هزار نوع رمزارز در بازار وجود دارد، اما هیچ کدام به اندازۀ بیت کوین شناخته شده نیستند. بیت کوین با گذر زمان امتحان خودش را پس داده است و در حال حاضر، ارزش خودش را دارد. این رمزارز کوینی ارزشمند به شمار می رود.  

سخن آخر

 همان طور که مشاهده کردید، میان صاحب نظران اختلاف نظر زیادی وجود دارد. برخی به پایداری و موفقیت بازار رمزارز ایمان دارند و برخی دیگر مطمئن هستند که این بازار با شکستی عظیم مواجه خواهد شد. ترس، تردید و هیجان، سرمایه گذاران را به سوی خرد و کلان را به سوی این پدیدۀ نوظهور کشانده است و همه در انتظار مشاهدۀ عاقبت این بازار نسبتاً نوظهور هستند.

در اواخر دهۀ 1990، استارت آپ هایی بر پایۀ اینترنت در آمریکا شکل گرفتند و ظرف مدت کوتاهی، سهام شان به قیمتی باورنکردنی رسید؛ اما این پیشرفت دیری نپایید و حباب دات کام ترکید و بسیاری از این استارت آپ ها را با خود به زیر کشید. در سال های اخیر، استارت آپ های بر پایۀ اینترنت در ایران به محبوبیت بسیاری دست یافته اند و روز به روز نیز، بر تعدادشان افزوده می شود.  تب و تاب استارت آپ در ایران بسیاری را به یاد حباب دات کام بیست و چند سال پیش آمریکا انداخته است. اما آیا تب و تاب استارت آپ در ایران شبیه دورۀ دات کام آمریکا است؟ اگر می خواهد به صورت دقیق تر بدانید حباب دات کام چیست و آیا تب و تاب استارت آپ در ایران شبیه دورۀ دات کام آمریکا است یا خیر. با ما همراه باشید.

 حباب دات کام چیست؟

حباب دات کام (dot-com bubble) یا حباب اینترنت به بازه ای از زمان بین سال های 1995 تا 2000 اشاره دارد. در این بازۀ زمانی، سرمایه گذاران، با امید کسب سرمایۀ کلان، سرمایه شان را وارد استارت آپ های مبتنی بر اینترنت کردند. کمپانی ها از این سرمایه در جهت راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی استفاده کردند. در سال 1995، شاخص نزدک مرکب (NASDAQ Composite Index) کمتر از هزار بود، اما در روز دهم مارچ سال 2000، این میزان به اوج خودش، یعنی 5408.60 رسید.

در زمان محبوبیت و گسترش اینترنت، بسیاری سرمایه گذران چشم شان را روی اصول سنتی سرمایه گذاری، مانند نسبت قیمت بر سود سهم (P/E)، بستند و آن را به طور کامل، نادیده گرفتند. به جای آن، به سوی مدلی از کسب و کار رفتند که در آن، توجه ها به سوی مفاهیمی مانند ایجاد آگاهی از برندbrand awareness)) و سهم بازار (Market Share) معطوف بود. در سال 1998، کاهش سود بانکی باعث شد میزان سرمایه گذاری در دات کام بیشتر شود. در کشورهای توسعه یافته، پیشرفت زیرساخت های صنعت و شناخت بیشتر اینترنت باعث شد مردم دسترسی بیشتری به اینترنت داشته باشند و بتوانند به راحتی آنلاین شوند. این عوامل دست به دست یکدیگر دادند و باعث شدند سود عظیمی نصیب بنیان گذاران استارت آپ ها شود. در واقع، آن ها ره صد ساله را یک شبه پیمودند. (برخی تحلیل گران معتقدند که حباب دات کام از اوایل دهۀ 1990، آغاز شد، درست زمانی که مفهوم بزرگراه اطلاعاتی (information superhighway) به محبوبیت دست پیدا کرد).

در سال 1999، حباب شروع به افت کرد. در سال 2000، کمپانی هایی مانند Pets.com اعلام ورشکستگی مردند و در سال 2001، حباب ترکید و بسیاری از دات کام ها را با خودش نابود کرد (بسیاری از این سرمایه گذاران «دات کام» را «دات بمب» نامیدند). در این دوره، چندین تریلیون دلار از بین رفت. وقوع حمله های تروریستی و این ضررها دست به دست یکدیگر دادند و سبب رکود حوزۀ تکنولوژی شدند.

رونق اینترنت بی فایده نیز نبود و توانست سبب موفقیت هایی نیز شود. به عنوان مثال، «اقتصاد جدید» حاصل رونق اینترنت بود. امروز، آمازون (Amazon)، ای بی (eBay) و گوگل، از غول های کنونی حوزۀ اینترنت، جزو 48 درصد از کمپانی هایی به شمار می روند که از حباب دات کام جان سالم به در بردند.

استارت آپ در ایران

مدت زیادی از پیدایش استارت آپ ها در ایران نمی گذرد. در این فضای تازه شکل گرفته، حباب نیز وجود دارد و بالطبع، برخی نگران آنند که آیا این حباب نیز مانند حباب دات کام می ترکد و همه چیز را با خود نابود می کند یا خیر.

به طور کلی، استارت آپ یا شرکت نوآفرین برای حل یک مسئله یا مشکلی در حوزۀ تکنولوژی شکل می گیرد و در هنگام شکل گیری، محصول یا خدمات، مشتریانش و نحوۀ کسب درآمدش به طور کامل شفاف و قطعی نیست، بلکه همواره، ابهاماتی در این بین وجود دارد. اگر همه چیز شفاف و روشن باشد، استارت آپ دیگر استارت آپ نیست، بلکه یک کسب و کار یا شرکت کامل است. استارت آپ ها مدل کسب و کار مشخصی ندارند.

در دورۀ حباب دات کام در آمریکا، استارت آپ ها طرفداران زیادی پیدا کردند و همه به فکر راه اندازی استارت آپ هایی بر پایۀ اینترنت افتادند. در حال حاضر، در ایران نیز تب استارت آپ حسابی تند است و هر کسی دوست دارد استارت آپ خودش را راه اندازی کند و از این طریق، به کسب سود و کارآفرینی بپردازد. استارت آپ های ایرانی نیز مبتنی بر تکنولوژی و اینترنت هستند و از اینترنت و فناوری های مبتنی بر آن برای ارائۀ خدمات مورد نظرشان استفاده می کنند و همچنین، از آن بهره می گیرند تا خود را به دیگران معرفی کنند و عدۀ بیشتری را به سوی خود معرفی کنند. از نمونه های استارت آپ های ایرانی می توان به دی جی کالا و اسنپ اشاره کرد.

اما آیا احتمال دارد تب و تاب استارت آپ در ایران بخوابد؟ برخی معتقدند که فقط زمانی تب و تاب استارت آپ در ایران و دیگر نقاط دنیا از بین خواهد رفت (یا حباب آن خواهد ترکید) که مردم از تکنولوژی و استفاده از آن خسته شده باشند. اما آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟ استارت آپ و تکنولوژی های مورد استفاده شان زندگی را برای مردم راحت کرده اند و بالطبع، مردم حاضر نیستند از این راحتی دست بکشند. 

در حال حاضر، فضای استارت آپی ایرانی متفاوت از فضای دهۀ 1990 آمریکا است. در ایران، آگاهی و دانش در مورد استارت آپ رشد قابل توجهی داشته است و معمولاً، بنیان گذاران استارت آپ ها با دانش وارد این حیطه می شود. اما در این بین یک خطر وجود دارد و می تواند سبب ترکیدن این حباب در ایران شود؛ اگر سرمایۀ عظیمی به بازار استارت آپ وارد شود و احتمال خروج سرمایه وجود داشته باشد، احتمال ترکیدن حباب و نابودی استارت آپ ها نیز در بین خواهد بود. این اتفاق برای برخی از استارت آپ ها افتاده است، اما اگر گسترده شود، خطراتی را در پی خواهد داشت.

منابع

https://searchcio.techtarget.com/definition/dot-com-bubble

//virgool.io/@sepehr.advani/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%BE-%D8%AF%D8%B1-">https://virgool.io/@sepehr.advani/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%BE-%D8%AF%D8%B1-

%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%BE-%DB%8C%DA%A9-%D8%AD%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%DB%8C%D8%A7-%DB%8C%DA%A9-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-gbyerlyvemym

http://www.titrebartar.com/fa/news/98841/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%BE-%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF

https://c1station.ir/%D8%AD%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%BE%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%D9%BE/

https://c1station.ir/%D8%AD%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%BE%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%D9%BE/

 

کارآفرینی اصلاً کار ساده ای نیست، حتی در شرایط عادی و ایده آل. در بهترین حالت، می توانیم کارآفرینی را به چتربازی بدون چتر تشبیه کنیم. حالا تصور کنید کارآفرینی در شرایط بحران اقتصادی چگونه می تواند باشد؟ وقتی به کارآفرینی در شرایط اقتصادی بحرانی فکر می کنیم، سه چیز به ذهنمان می رسد:" بقا یافتن، سازش پذیری و کمک کردن." کارآفرینان کسانی هستند که در شرایط بحرانی، تغییرات مثبتی در جامعه ایجاد می کنند؛ در نتیجه، نباید در شرایط بحران اقتصادی، دور کارآفرینی را خط کشید. برای کارآفرینی در شرایط بد اقتصادی، باید با روحیۀ کارآفرینی و همچنین چرخۀ اقتصادی آشنایی داشته باشید. در ادامه، هرآنچه لازم است در مورد کارآفرینی در اقتصاد بحرانی را بدانید، برایتان خواهیم گفت.

چرخۀ اقتصادی را بشناسید

در قدم اول، باید چرخۀ اقتصادی را بشناسید تا بتوانید با آگاهی کامل پیش بروید. چرخۀ اقتصادی متشکل از پنج مرحله است:

  • رونق اقتصادی

رونق اقتصادی زمانی رخ می دهد که تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا می کند، شغل های بیشتری در جامعه ایجاد می شود، آمار بیکاری کاهش پیدا می یابد، دستمزد افزایش پیدا می کند و قدرت خرید افراد بیشتر می شود.

  • کاهش سرعت رشد یا رکود اولیه

در اوایل دورۀ رکود، سرعت رشد اقتصادی کاهش، و نرخ پیشرفت نیز کاهش پیدا می کند. در این دوره، نرخ افزایش تولید ناخالص داخلی نیز کاهش می یابد.

  • رکود کامل

در دورۀ رکود کامل، پیشرفت، روند منفی پیدا می کند و همۀ فعالیت های اقتصادی، در همۀ حوزه های اقتصادی با افول رو به رو می شوند. چنین رکودی سبب افزایش نرخ بیکاری، کاهش قدرت خرید مشتری، کاهش سود و ورشکستی کسب و کارها می شود.

  • رکود اقتصادی

رکود اقتصادی زمانی رخ می دهد که دورۀ «رکود کامل» طولانی می شود. در این دوره، نرخ تولید ناخالص داخلی کاهش چشمگیری پیدا می کند و از هر زمان دیگری کمتر می شود.

  • احیای اقتصادی

مرحلۀ احیای اقتصادی، همان طور که از نامش پیداست، مرحلۀ احیا و بهبود است. در این دوره، اقتصاد شروع به رشد می کند؛ نرخ بهره به کمترین حد می رسد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کند.

در مراحل رکود اولیه، رکود کامل و رکود اقتصادی، بحران اقتصادی پدید می آید و سطح انتظار و قدرت خرید مشتری نیز کاهش پیدا می کند. در این مراحل، کسب و کارها نیز با رکود مواجه می شوند. برخی گمان می کنند که در چنین شرایطی، نباید به سوی کارآفرینی رفت؛ اما با کمی تدبیر و خلاقیت، در چنین بحران هایی نیز می توان تبدیل به کارآفرینی موفق شد. 

عملکرد کارآفرینان موفق در شرایط اقتصاد بحرانی

پس از آشنایی با چرخۀ اقتصادی، باید بدانید کارآفرین های موفق در شرایط اقتصاد بحرانی، چگونه عمل می کنند.

  • عزمتان را جزم کنید

هر مشغله یا دغدغه ای که دارید، نباید کارآفرینی را به تعویق بیندازید، بلکه باید عزمتان را جزم، و کار را شروع کنید. روحیۀ کارآفرینی شما را به پیش می راند. حتی اگر پیشتر، تجربۀ شکست در این حوزه را داشته اید، نباید ناامید و تسلیم شوید. حتی شکست قبلی شما می تواند مقدمۀ پیروزی های جدیدتان باشد. بدون شک، تجربه های ارزشمندی را از شکست قبلی تان دارید که می توانند چراغ راه مسیر جدیدتان شود، پس، ترس و تردید را کنار گذارید و با همۀ عزم و خلاقیت تان پیش بروید.

  • با دیگران ارتباط برقرار کنید

با دیگران، از کارکنانتان گرفته تا سرمایه گذاران، ارتباط برقرار سازید. با صداقت و بدون پرده با آن ها صحبت کنید. افکار و احساساتتان را برای کسانی که قرار است با شما در ارتباط باشند بیان کنید. با این کار، می توانید مسیر و هدفتان را برای آن ها نیز روشن کنید. مثبت اندیش و انعطاف پذیر باشید. اجازه دهید اعتماد به نفس را در شما ببینند. در رسانه های اجتماعی نیز مانند یک مدیر توانمند ظاهر شوید و اجازه دهید همه ببینند که توانسته اید کسب و کارتان را با قدرت تمام حفظ کنید.

  • پرشور و با اشتیاق باشید

در مقام یک کارآفرین، باید بدانید که اشتیاق و انرژی باید در رفتار، گفتار و اقدامات شما نمایان باشد. در واقع اشتیاق، همان چیزی است که به ما جسارت رفتن به سوی غیرممکن ها را می دهد. همین اشتیاق می تواند ما را بر قله ها بنشاند. ایمان داشته باشید که برای رسیدن به رویاهای بزرگی که در سرتان می پرورانید، می توانید از پس هر اقتصاد بحرانی ای بربیایید.

  • موارد خارج از کنترلتان را شناسایی کنید

در شرایط بحرانی، ممکن است نتوانیم بر همه چیز احاطه داشته باشیم، اما باید بدانید که بر خیلی چیزها نیز می توانیم احاطۀ کامل داشته باشمد. باید همۀ این ها را به خوبی شناسایی کنید؛ به عنوان مثال، اگر وب سایت مشکل دارد و برطرف شدن آن می تواند به شما به عنوان یک کارآفرین و کسب و کارتان کمک کند، اصلاً تعلل نکنید و به سرعت به فکر چاره ای برای بهبود آن باشید.

  • به فکر راه اندازی کسب و کاری متفاوت باشید

باید به بررسی بازار بپردازید و بدانید در حال حاضر، مردم به دنبال چه خدمات یا کالاهایی هستند. این شناسایی و رسیدن به آگاهی می تواند تاثیر شگرفی بر کار شما داشته باشد؛ به عنوان مثال، باید بدانید که در شرایط شیوع ویروس کووید 19 (کرونا)، مردم بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند و سپس باید ببینید که شما چگونه می توانید خواسته و نیازهایشان را به بهترین شکل برطرف کنید. اینجاست که نوآوری و خلاقیت می تواند موجب موفقیت و پیشرفت شما شود. اگر همین الان، شروع به فکر و بررسی کرده اید، قدم بزرگی را در زمینۀ موفقیت در حوزۀ کارآفرینی برداشته اید.

در شرایط اقتصادی بحرانی، باید بدانید که مشتریان ترجیح می دهند سرمایه شان را صرف چه محصولات یا خدماتی کنند. نوسانات اقتصادی بر قدرت خرید اشخاص تاثیر می گذارد و شما باید از این موضوع آگاه باشید. در چنین شرایطی، باید خودتان را جای مشتری بگذارید؛ مثلاً ببینید در شرایط اقتصادی کنونی، ترجیح می دهید به سراغ کالای لوکس و گران قیمت بروید یا اینکه کالای ارزان قیمت را ترجیح می دهید یا اینکه ببینید در شرایط کنونی، مشتری برای کالاهای لوکس و غیرضروری بیشتر است یا برای کالاهای ضروری.

  • از منابع محدود به بهترین شکل استفاده کنید

در شرایط اقتصادی بحرانی، ممکن است با مشکل کمبود منابع یا کمبود سرمایه برای تهیۀ منابع رو به رو شوید. باید خودتان را برای چنین شرایطی آماده کنید. توانایی شما در مهار چنین شرایطی می تواند سبب موفقیت تان شود.

  • به دیگران نزدیک شوید

 اگر تا به حال عادت داشته اید تنهایی اخبار ببینید یا چای میل کنید، اکنون باید این عادت را تغییر دهید و تا حدی به دیگران نزدیک شوید. و اما منظورمان از دیگران چه کسانی است؟ به عنوان مثال، کارکنان، مشتریان، مراجعان، سرمایه گذاران و هر کسی که مربوط به کسب و کارتان می شود. برقراری چنین ارتباطاتی باعث می شود پیوند محکم تری میان شما شکل بگیرد.

  • تسلیم نشوید

شما با آگاهی قدم به این راه پر پیچ و خم و دشوار گذاشته اید، در نتیجه، نباید اجازه دهید هیچ بحرانی، اعم از بحران اقتصادی، شما را ناامید کند؛ در نتیجه، در بدترین بحران ها نیز باید به دنبال یافتن راه حل باشید و کسب و کارتان را نجات دهید.

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، کارآفرینی در شرایط اقتصادی بحرانی نیز امکان پذیر است. کافی است مشکلات را به خوبی بشناسید و خودتان را برای رویارویی با آن ها مجهز کنید.

امنیت صفحه اینستاگرام

چند سالی است که اینستاگرام تبدیل به یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های رسانۀ اجتماعی شده است. امروز، از اینستاگرام صرفاً برای تماشای عکس های اعضای خانواده، دوستان و آشنایان و باخبر شدن از آن ها استفاده نمی کنیم، بلکه از این اپلیکیشن محبوب برای گسترش کسب و کارمان، معرفی آن و حتی خرید آنلاین بهره می گیریم. همۀ ما در مورد احتمال هک شدن صفحۀ اینستاگرام شنیده ایم. برخی نمی دانیم چگونه باید امنیت صفحه مان را تامین کنیم و از این هک شدن جلوگیری کنیم. هک شدن پیج اینستاگرام تجربۀ بسیار تلخی است و مطمئناً، هیچ کدام از ما دوست نداریم تجربه اش کنیم، به خصوص اگر این پیج منبع درآمدمان باشد. اما برای تامین امنیت پیچ اینستاگرام مان باید چه کار کنیم؟ آیا باید تامین این امنیت را به دست کسی بسپاریم؟ آیا  صفحات عمومی (پابلیک) اینستاگرام به کارشناس امنیت صفحه احتیاج دارند؟ در این مطلب، به طور مفصل، به تامین امنیت صفحۀ اینستاگرام می پردازیم و همچنین، خواهیم گفت آیا باید تامین این امنیت را به دست کسی بسپاریم یا خودمان آن را انجام دهیم.

تامین کنندۀ امنیت صفحۀ اینستاگرام: شغلی واقعی یا راهی برای کلاهبرداری

حتماً شما هم در صفحه های اینستاگرام سلبریتی ها و اینفلوئنسرها با پست ها یا استوری های مربوط به تشکر از تامین کنندۀ امنیت پیج مواجه شده اید. حتی برخی از این اشخاص مشهور، نام این به اصطلاح، تامین کنندگان امنیت را در بخش Bio پیج شان ذکر می کنند.

اجازه دهید حقیقتی تکان دهنده را برایتان روشن کنیم: در هیج کجای دنیا، به غیر از ایران، چیزی به نام کارشناس تامین امنیت پیچ اینستاگرام یا تامین کننده امنیت اینستاگرام وجود ندارد. امتحان کنید! اگر همۀ پیج ها انگلیسی زبان را بگردید، نمی توانید مطلبی در مورد چنین شغلی پیدا کنید. هر کسی با یادگیری یک سری نکات، طی کردن چند مرحله و رعایت چند نکته، می تواند امنیت پیجش را تامین کند.

در واقع، شکل گیری چنین شغل پر درآمد و قلابی ای حاصل نا آگاهی اینفلوئنسرها و سلبریتی ها در مورد تکنولوژی و فضای مجازی است. آن ها نیز می توانند با یادگیری چند نکتۀ ساده در مورد تامین امنیت پیج اینستاگرام، خودشان وظیفۀ تامین این امنیت را بر عهده بگیرند و پیج شان را به دست چنین اشخاصی نسپارند. جالب است بدانید که حتی هک شدن پیج و بازپس گیری آن به دست این کارشناسان، نمایش عوام فریبانه ای بیش نیست.

نکاتی در مورد تامین امنیت صفحۀ اینستاگرام

همان طور که گفتیم، خودتان می توانید تامین امنیت صفحۀ اینستاگرام تان را به دست بگیرید، فقط کافی است چند نکته را بدانید. در ادامه، نکاتی کلیدی را در مورد تامین امنیت صفحۀ اینستاگرام برایتان خواهیم گفت.

برای ورود به اینستاگرام از حساب کاربری فیسبوک تان استفاده نکنید

بسیاری برای ورود به صفحۀ اینستاگرام و دیگر اپلیکیشن ها، از فیسبوک استفاده می کنند و این از بزرگ ترین خطاهای ممکن است. در این حالت، اگر کسی به صفحۀ فیسبوک شما دسترسی پیدا کند، می تواند به همۀ اپلیکیشن های مرتبط نیز دسترسی پیدا کند. با ایجاد یک حساب کاربری مستقل، می توانید از بسیاری از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

برای صفحۀ اینستاگرام تان، یک رمز عبور قوی (strong) انتخاب کنید

برای صفحۀ اینستاگرام تان، یک رمز عبور قوی انتخاب کنید. بهتر است رمز عبور اینستاگرام تان ترکیبی از حروف کوچک، حروف بزرگ، اعداد و نشانه ها باشد. نباید در رمز عبور اینستاگرام خود از واژه های موجود در فرهنگ لغت استفاده کنید، چرا که هکرها می توانند به راحتی آن را رمزگشایی کنند. به هیچ وجه در رمز عبورتان، از نام خودتان، فرزندتان، شماره تلفن تان یا هر چیز دیگری که دیگران می توانند از آن مطلع شوند استفاده نکنید؛ به عنوان مثال، چنین رمز عبوری می تواند مناسب باشد: «Gr8$inGeR».

از «فعال سازی تایید دو مرحله ای» غافل نشوید

اینستاگرام گزینۀ «فعال سازی تایید دو مرحله ای»، یا 2FA، را در اختیار کاربرانش قرار داده است. این گزینه امنیت صفحۀ شما را تامین می کند و باعث می شود هکرها نتوانند به صفحه تان دسترسی پیدا کنند. در صورت فعال کردن این گزینه، اگر کسی سعی کند وارد حساب کاربری تان شود، خیلی زود مطلع خواهید شد. در واقع، اگر کسی بخواهد وارد حساب کاربری تان شود، فوراً، پیامکی حاوی یک کد برای شما ارسال خواهد شد و تا کد را وارد نکند، به هیچ وجه، نمی تواند وارد اکانت شود.

و اما چگونه گزینۀ تایید دو مرحله ای را فعال کنیم؟

 ابتدا وارد Setting شوید، سپس گزینۀ Two-Factor Authentication را انتخاب کنید، Require Security Code را فعال کنید و در نهایت، شماره تلفنی را که می خواهد کد به آن ارسال شود وارد کنید. با فعال سازی این گزینه، فقط با ارسال کدی که به شمارۀ مورد نظرتان ارسال می شود می توانید وارد اکانت تان شوید؛ در نتیجه، امنیت پیج شما تامین خواهد شد.

امنیت ایمیل تان را تامین کنید

اگر کسی رمز عبور ایمیل تان را داشته باشد و بتواند وارد آن شود، می تواند به صفحۀ اینستاگرام تان را نیز دسترسی پیدا کند. در این صورت، حتماً باید رمز عبور ایمیل تان را تغییر دهید.

با غریبه ها صحبت نکنید

هرگز روی لینک هایی که از غریبه ها دریافت می کنید کلیک نکنید، همچنین، اگر متوجه حساب کاربری مشکوکی شدید، حتماً آن را مسدود (block) کنید.

چند وقت یک بار، رمز عبور صفحۀ اینستاگرام تان را عوض کنید

همواره، رمز عبورتان را تغییر دهید. گاهی اینستاگرام از شما می خواهد این کار را انجام دهید، چون حدس می زند کس دیگری رمزتان را در اختیار دارد. تغییر رمز عبور می تواند صفحۀ شما را از هک شدن نجات دهد و در نتیجه، امنیت صفحه تان را افزایش دهد.

سخن آخر

باید همواره، سعی بر تامین امنیت صفحۀ اینستاگرام تان داشته باشید، چرا که اطلاعات تان مهم هستند و ممکن است هکرها از آن ها سوء استفاده کنند. راه های زیادی برای تامین امنیت این صفحه وجود دارد و اگر از آن ها پیروی کنید، می توانید امنیت صفحه تان را تامین کنید.

برترین دوره های کسب و کار

رفتار سازمانی

همه‌ی ما، زمانی که می‌خواهیم هدفی را پیش ببریم، گروهی جمع آوری می‌کنیم و به هرکدام، مسئولیتی را می‌سپاریم. هرکدام از افراد، وظایفی دارند که در ارتباط با یکدیگر و یا مخاطبین، معنا و تعریفی دقیق می‌یابد. به طور حتم، مدیریت این افراد برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، از اهمیت به سزایی برخوردار است. یک مدیر ...
نام استاد :

گلناز تاج الدین

طبقه درسی :

منابع انسانی

مدیریت زنجیره تامین

لوجستیک و یا مدیریت زنجیره‌ی تامین، شاخه ای از مدیریت است که در حالی که به قدیمی‌ترین فعالیت های کسب و کار می‌پردازد، به جدیدترین آن‌ها نیز توجه ویژه دارد. فعالیت‌های مدیریت زنجیره‌ی تامین که شامل ارتباطات، مدیریت موجودی، انبارداری، حمل و نقل و تعیین مجموعه‌های تولیدی می‌شود، از ابتدا و شروع یک تجار...
نام استاد :

سیداحسان الهی

طبقه درسی :

مدیریت پروژه

مدیریت عملیات

مدیریت عملیات، به انجام کار اصلی هر شرکت به صورت بهینه می‌پردازد. با توجه به گستردگی کاربرد مدیریت عملیات در تقریبا تمام کسب‌وکارهای حوزه کار و خدمات، آگاهی از اصول مدیریت عملیات برای هر مدیری لازم است. این درس از دروس اجباری تقریباً تمامی رشته‌های مدیریت در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ه...
نام استاد :

سیداحسان الهی

طبقه درسی :

مدیریت پروژه

تیم سازی و کار تیمی

کسب بهترین نتایج در سازمان‌ها به واسطه انجام فعالیت‌های تیمی ممکن می‌شود. کارتیمی باعث ترویج خلاقیت، حل بهتر مشکلات، ایجاد انگیزه در افراد و ارتقای بهره‌وری می‌شود. از طرفی چالش هایی در تیم سازی وجود دارد. افراد سلایق، اخلاق و امیال متفاوتی دارند. حال چطور می شود از این افراد یک تیم خوب ساخت؟ چطور ت...
نام استاد :

بهزاد حسین عباسی

طبقه درسی :

منابع انسانی

برنامه ريزي منابع سازمان

با بزرگ شدن اندازه شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرآیندها افزایش پیدا می‌کند. از طرفی انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمان‌بر است و نتایج بدست آمده از بررسی‌های دستی، به قدر کافی مطمئن و قابل استناد نخواهند بود.در این شرایط به‌کارگیری یک سیستم ERP برای مدیریت یکپارچه و اتوماتیک فرایندهای س...
نام استاد :

سعید روحانی

طبقه درسی :

منابع انسانی