سبد خرید خالي مي باشد
دورکاری

همۀ سازمان ها و شرکت ها می توانند با استخدام کارکنان دورکار به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند. امروز بیش از 26 میلیون آمریکایی، تقریباً 16 درصد از کل نیروی کار آمریکا، حداقل برخی از اوقات، به دورکاری می پردازند. طی سال های 2005 تا 2015، آمار دورکاری 115 درصد افزایش پیدا کرد. دورکاری هم به سود کارکنان است و هم به سود کارفرمایان. در دوران دورکاری، چه به صورت موقت و چه به صورت دائم، کارکنان مجبورند وقت و انرژی لازم را صرف انجام کارشان کنند؛ در نتیجه، دورکاری به هیچ وجه به معنای استراحت و کم کاری نیست. در سراسر جهان، دورکاری قوانین مختص به خودش را دارد، هم برای کارفرما و هم برای کارمند. اگر آشنایی با قوانین و زیرساخت های دورکاری بیشتر شود، کارآیی بیشتری خواهد داشت. در این مطلب، به معرفی دورکاری و قوانین جهانی مربوط به آن خواهیم پرداخت.

دورکاری چیست؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم دورکاری چیست و چه تعریفی دارد. دورکاری شکلی از سازمان دهی یا انجام کارها است که از راه دور و با استفاده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات انجام می گیرد. در شرایط دورکاری، شخص می تواند کارها را در خانه یا هر جای دیگری به غیر از شرکت یا سازمان انجام دهد. برخی از اشخاص، به طور کلی همۀ ایام سال یا برخی از ایام را به دورکاری می پردازند؛ همچنین، گاهی در صورت بروز اتفاق یا حادثۀ خاصی، کارکنان مجبور به دورکاری می شوند. کارکنان دورکار صرفاً دور از محل کار سنتی هستند؛ اما مسئولیت انجام کارهای مشخص شده را بر عهده دارند.   

امنیت و حریم خصوصی

ارتباطات کارکنان دورکار در فضایی غیرمتمرکز شکل می گیرد. در این فضا، باید حریم خصوصی کارکنان حفظ شود و امنیت اطلاعات آن ها نیز باید فراهم شود؛ به عنوان مثال، رمز عبور، آدرس ایمیل، اطلاعات شخصی، شماره تلفن، ارتباطات برقرارشده با مشتریان یا دیگر کارکنان و اطلاعات مالی، فقط بخشی از این اطلاعات حساس و مهمی به شمار می روند که کارکنان دورکار آن ها را ارسال و دریافت می کنند. همۀ این اطلاعات باید از گزند هکرها در امان بمانند.

قرارداد دورکاری

معمولاً هر قرارداد دورکاری شامل بندهای زیر می شود:

  • محل دورکاری یا نحوۀ تصمیم گیری در مورد محل دورکاری
  • مدت زمان دورکاری یا تعداد روزهای دورکاری در هفته
  • کارمند دورکار باید چه روزهایی از هفته و در چه ساعت هایی در دسترس باشد
  • حقوق و مزایایی که کارمند در صورت دورکاری ممکن است از دست بدهد
  • هزینه هایی که کارفرما باید در قبال ارتباطات به کارمند دورکار بپردازد
  • نحوه و زمان بازگشت به روش کار سنتی (یا نحوۀ اتمام دورکاری و آغاز کار به صورت تمام وقت)

تجهیزات دورکاری

اگر قرار است کارمندی به صورت دائم یا به طور مرتب  به دورکاری بپردازد، کارفرما باید تجهیزات لازم را برای دورکاری فراهم کند و هزینه های مربوط به دورکاری را نیز بپردازد؛ به عنوان مثال، کارفرما می تواند طی هر ماه، مبلغ ثابتی را به عنوان هزینه های لازم برای دورکاری به کارمند بپردازد؛ در واقع، براساس مادۀ L 121-9 قانون کار (Labour Code)، کارفرما در قبال هر گونه هزینۀ مربوط به آسیب دیدن تجهیزات (اگر به صورت عمدی آسیب ندیده باشد) یا فراهم کردن داده برای انجام هر پروژه، مسئول است.

رعایت حقوق برابر در دورکاری

کارمندان دورکار حقوقی برابر با حقوق کارمندان حاضر در محل کار دارند و کارفرمایان نیز موظف به رعایت این حقوق و قوانین هستند. کارکنان دورکار در موارد زیر برابر با کارکنان حضوری هستند:

  • شرایط کاری
  • زمان کار
  • پرداختی
  • شرایط ارتقای شغلی
  • حریم خصوصی
  • پردازش داده با اهداف نظارتی

به طور خلاصه، کارفرمایان نباید در حق کارکنان دورکار، به سبب دورکار بودنشان، هیچ گونه اجحاف یا تبعیضی قائل شوند.

آموزش کارکنان دورکار

در صورت نیاز، کارفرمایان موظف اند امکانات آموزش کارکنان دورکار را فراهم آورند.

ایمنی و سلامت

کارکنان دورکار در محل کار حضور ندارند؛ اما این به معنای بی اهمیت بودن وضعیت فیزیکی و جسمی شان نیست؛ به عبارت دیگر، کارفرمایان باید به فکر وضعیت جسمی کارکنان دورکار نیز باشند و خطرات یا بیماری های احتمالی حاصل از کارشان را بشناسند و سعی کنند آن ها را به حداقل برسانند یا  به طریقی، التیام دهند؛ همچنین، کارکنان دورکار می توانند این خطرات را به کارفرمایان اطلاع دهند.

کارفرمایان می توانند کارهای زیر را جهت حفظ سلامت کارکنان دورکار انجام دهند:

  • سیستم های پشتیبانی از کارکنان را طراحی کنند.
  • آموزش های مربوط به حفظ سلامت را برای کارکنان فراهم آورند.
  • در صورت نیاز، تجهیزات حفاظت شخصی (PPF) مورد نیاز را فراهم کنند.

یافته های پژوهشی در مورد دورکاری

یافته های مربوط به پژوهش های انجام شده پیرامون دورکاری نشان می دهد:

  • در سال 1980، کمتر از یک درصد از کارکنان آمریکایی در خانه کار می کردند؛ اما در سال 2016، 43 درصد از کارکنان حداقل نیمی از ساعت کاری شان را در خانه و به دور از همکارانشان سپری می کردند.
  • با گذر زمان، میزان دور کاری کارمند دورکار افزایش یافته است؛ همواره، تعداد کارکنانی که هفته ای چهار تا پنج روز دورکاری می کنند، رو به افزایش است.
  • می توان گفت که یک سوم یا دو سوم از مشاغل می توانند از طریق دورکاری انجام بگیرند. دورکاری تاثیر مثتبی بر کارآیی کارکنان دارد، همچنین، درصد غیبت کارکنان را نیز کاهش می دهد.
  • دورکاری به نفع کارفرمایان است، زیرا هزینه هایی مانند هزینۀ غذا و پارکینگ را از میان بر می دارد.
  • ترکیب دورکاری و کار حضوری، نتیجۀ بهینه ای را در پی دارد.

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، دورکاری به معنای استراحت و انجام کارهای سبک و بی اهمیت نیست. دورکاری هم به سود کارفرمایان است و هم به سود کارکنان. اگر کارکنان دورکار و کارفرمایان از قوانین و حقوق دورکاری آگاهی داشته باشند، بازدهی و کارآیی دورکاری به مراتب بیشتر خواهد شد.

10_درس.png

درس هایی که در دانشگاه پیرامون کسب و کارها می آموزیم، نمی توانند به اندازۀ تجربه هایی که حین کار یاد می گیریم اثربخش باشند؛ در واقع، تجربیات دنیای واقعی متفاوت از درس های آکادمیک هستند. سال 2020، درس های ارزشمندی را در مورد کسب و کار به همگان یاد داد. مدیران و کارآفرینان از مواردی مانند شیوع کرونا، دورکاری و قرنطینه، درس های ارزشمندی آموختند که شاید با سال ها سال مطالعه و حضور در دانشگاه نیز نمی توانستند آن ها را یاد بگیرند. در این مطلب، 10 درسی که برای ادامۀ کسب و کار خود در آینده باید بدانید را برایتان خواهیم گفت.  

  • همیشه اوضاع به روال عادی پیش نمی رود!

یکی از ارزشمندترین درس هایی که از 2020 یاد گرفتیم این بود که اوضاع همیشه به روال عادی پیش نمی رود؛ به عبارت دیگر، اوضاع همیشه عادی و بر وفق مراد ما نیست. ممکن است شیوع بیماری یا هر دلیل دیگری نظم موجود را بر هم بزند؛ از این رو، باید همیشه خودمان را برای اتفاقات ناگهانی آماده کنیم. این آمادگی باعث می شود خیلی زود با آن ها سازگار شویم و اجازه ندهیم آسیبی به کسب و کارمان وارد کنند.

  • به قدرت کار تیمی ایمان داشته باشید!

تا سال 2020، مدیران به قدرت کار تیمی ایمان نیاورده بودند. کار تیمی می تواند به پیشرفت و تداوم هر کسب و کاری کمک کند. سال 2020 اضطراب و تردید زیادی را به همراه داشت و کسب و کارها همواره برای بقا یافتن و نابود نشدن تلاش می کردند. این بحران، آزمون سختی برای کسب و کارها بود و مدیران دریافتند که اگر همۀ کارکنان و اعضای تیم به یکدیگر اطمینان داشته باشند، با هم متحد شوند و همگی یک هدف را دنبال کنند، می توانند در بدترین شرایط نیز کارها را پیش ببرند و کسب و کار را نجات دهند و حتی آن را رونق ببخشند.

  • تکنولوژی بهترین دوست شما است!

سال 2020 به مدیران کسب و کارها یاد داد که با استفاده از ابزار و دستگاه های مناسب، می توان کسب و کار را از راه دور کنترل و مدیریت کرد و از این طریق، آن را از خطر سقوط نجات داد. شیوع کرونا بسیار ناگهانی بود و توانست ضربۀ سختی به کسب و کارهایی که امکانات دیجیتالی کافی نداشتند وارد کند. این پلتفرم ها و تکنولوژی ها سال هاست که وجود دارند؛ اما شیوع کرونا توانست اهمیت واقعی آن ها را به ما نشان دهد.

  • آشفتگی می تواند نردبان شما باشد!

سال 2020 به مدیران کسب و کارها یاد داد که در آشفتگی و بحران نیز می توان بقا یافت و حتی پیشرفت کرد! در آشفتگی نیز فرصت هایی وجود دارد که اگر از قبل خودمان را آماده کرده باشیم، می توانیم از آن ها بهره بگیریم.

  • بیشتر به بازاریابی همه کاره Omnichannel)) توجه کنید!

وقتی صحبت از بازاریابی آنلاین به میان می آید، بیشتر کسب و کارها یاد گوگل (Google)، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی می افتند. بی شک این کانال ها بسیار اثرگذارند؛ اما کسب و کارهای کوچک می توانند به سراغ آن دسته از کانال های بازاریابی بروند که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ به عنوان مثال، Microsoft Ads، Pinterest، Twitter، Yelp، Yahoo Ads و حتی Quora ، می توانند گزینه های بسیار مناسبی باشند. ممکن است این کانال ها به اندازۀ گوگل یا اینستاگرام مخاطب نداشته باشند؛ اما بی تاثیر هم نیستند و می توانند به جذب مخاطب کمک کنند؛ در ضمن، به یاد داشته باشید که گاهی حفظ مخاطب، مهم تر از جذب آن است!

  • تجهیزات را اجاره کنید، نخرید!

یکی از ارزشمندترین درس هایی که سال 2020 به مدیران کسب و کارها آموخت این بود که باید تا جای ممکن، هزینه ها را پایین نگه داشت؛ به عنوان مثال، به جای خرید تجهیزات، می توانید آن ها را اجاره کنید. این موضوع در مورد کسب و کارهای کوچک اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ در واقع، بهتر است کسب و کارهای کوچک همواره به دنبال راه های مقرون به صرفه باشند.

  • تبلیغات همیشه اثرگذار است!

سال 2020 به مدیران کسب و کارها ثابت کرد که تبلیغات همیشه حیاتی است و نباید از آن دست کشید. بحران سال 2020 باعث شد بسیاری از کسب و کارها بودجۀ تبلیغاتشان را قطع کنند؛ اما در این بین، کسب و کارهایی سود کردند که به تبلیغات پرداختند و حتی بودجۀ تبلیغاتشان را نیز افزایش دادند. وقتی رقبا صحنه را ترک می کنند، تبلیغات اثرگذارتر خواهد بود.  

  • اطمینان، ارزشمندترین سرمایه در کسب و کار است!

شیوع کرونا به مدیران کسب و کارها یاد داد که «اطمینان»، ارزشمندترین سرمایه در کسب و کار به شمار می رود. تا پیش از این تصور بر این بود که اگر کارکنان را همواره زیر نظر نداشته باشیم، عملکرد مناسبی نخواهند داشت؛ اما دورکاری دوران قرنطینه، خط بطلان بر این باور کشید؛ در واقع در طول دورکاری، کارکنان می توانستند خودشان، زمان و برنامه شان را مدیریت کنند و این تاثیر شگفت انگیزی بر کارآیی، خلاقیت، رضایت شغلی و رفاه کلی آن ها داشت؛ در واقع، آن ها در دوران دورکاری ساعات بیشتری را صرف انجام کارها می کردند. استقلال، سبب افزایش کارآیی می شود.

  • همواره روی خودتان سرمایه گذاری کنید!

سال 2020 به مدیران کسب و کارها یاد داد که باید همواره روی خودشان و کسب و کارشان سرمایه گذاری کنند؛ به عنوان مثال، همواره در حال یادگیری و تقویت مهارت های مختلف باشید!

  • نباید کارها را به تعویق انداخت!

سال 2020 درس بزرگ دیگری نیز به مدیران کسب و کارها داد: «کارها را به تعویق نیندازید و زود دست به کار شوید!» در واقع، باید کمال گرایی را کنار بگذارید و هرگز منتظر شرایط ایده آل نمانید! به عبارتی، کمال گرایی دشمن هر کسب و کاری است؛ به خصوص کسب و کارهایی که در ابتدای مسیر قرار دارند! سال 2020 به ما یاد داد که نمی توانیم آیندۀ بازار را پیش بینی کنیم؛ از این رو، نباید همواره کار را به تعویق بیندازیم. شاید هیچ وقت لحظۀ ایده آل فرا نرسد. راه اندازی کسب و کار یا تولید محصولی را به تعویق نیندازید، چرا که همیشه وقت برای پیشرفت و بهبود وجود دارد، فقط کافی است شروع کنید!

سخن آخر

با شیوع ناگهانی کرونا، روند کسب و کارها تغییر کرد و همۀ جلسه های مهم به صورت آنلاین برگزار شد؛ جلسه هایی که هیچ کس تصورش را نمی کرد روزی به صورت غیرحضوری و آنلاین صورت بگیرند! از اتفاقات این سال عجیب یاد می گیریم که باید همواره انعطاف پذیر بوده و آمادگی و تجهیزات لازم برای رویارویی با هر شرایطی را داشته باشیم؛ در واقع، باید بدانیم که اوضاع همیشه بر یک قرار باقی نخواهند ماند. تقاضا تغییر می کند، چرا که نیازهای مردم نیز تغییر می کنند؛ همچنین، روند کسب و کار تغییر می کند، چون همیشه جریان های خارجی بر آن تاثیر می گذارد. باید همواره آمادۀ پذیرش شرایط جدید باشیم و بدون دردسر، شرایط قدیمی را فراموش کنیم. به عبارت دیگر، باید همواره مشق سازگاری و انعطاف پذیری کنیم.  

 

Digital Marketing

 

تغییر و تحولات مارکتینگ در دنیای امروز  و پیدایش دیجیتال مارکتینگ


 

رقابت، همواره کمپانی ها را به سوی بازاریابی سوق داده است. در گذشته های دور، اختراع تلفن و پس از آن، پیدایش تلویزیون، بازاریابی را متحول کرد. طی سه دهۀ اخیر نیز، ورود اینترنت به زندگی روزمرۀ مردم، تاثیر شگفت انگیزی بر بازاریابی گذاشت. در دنیای امروز، مردم همواره در حال استفاده از محتوای دیجیتال هستند و دیری نمی پاید که پلتفرم های بازارهای سنتی، رفته رفته ناپدید خواهند شد و جایشان را به بازاریابی دیجیتال خواهند داد. بازاریابی دیجیتال، در مقایسه با بازاریابی سنتی، بسیار مقرون به صرفه است و شما می توانید در بازۀ زمانی بسیار کوتاهی، مخاطبان بسیار زیادی به دست آورید؛ اما تغییر و تحولات مارکتینگ در دنیای امروز و پیدایش دیجیتال مارکتینگ، بحثی بسیار گسترده است و فقط محدود به این موارد نمی شود. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تحولات مارکتینگ در دنیای مدرن و پیدایش دیجیتال مارکتینگ بدانید را برایتان خواهیم گفت.

 

پیدایش دیجیتال مارکتینگ

واژۀ «دیجیتال مارکتینگ» برای اولین بار در دهۀ 1990 مورد استفاده قرار گرفت؛ در واقع، با پیدایش اینترنت و گسترش پلتفرم Web 1.0 آغاز شد. کاربران می توانستند اطلاعات مورد نیازشان را از طریق پلتفرم Web 1.0 پیدا کنند؛ اما نمی توانستند آن ها را در فضای وب به اشتراک بگذارند. تا آن زمان، در سراسر جهان، بازاریاب ها هنوز به پلتفرم دیجیتال و اینترنت ایمان نداشتند؛ به عبارت دیگر، آن ها مطمئن نبودند که آیا تا وقتی هنوز اینترنت در سراسر جهان گسترش نیافته و دسترسی به آن برای همه فراهم نشده است، آیا می توان از آن به عنوان ابزار بازاریابی استفاده کرد یا خیر.

در سال 1993، اولین بنر تبلیغاتی با قابلیت کلیک کردن در فضای مجازی ارائه شد و پس از آن، HotWired چند بنر تبلیغاتی برای تبلیغ محصولاتش خریداری کرد. این آغاز گذار به عصر دیجیتال مارکتینگ بود. همین گذار تدریجی سبب شد در سال 1994، دنیا شاهد ورود تکنولوژی های جدید به بازار دیجیتال باشد. ناگفته نماند که در همان سال، یاهو (Yahoo) نیز شروع به کار کرد و در همان سال اول، یک میلیون بازدید داشت. همین سبب سرعت گرفتن دیجیتال مارکتینگ شد. پس از آن، کمپانی ها شروع به بهینه سازی وب سایت هایشان کردند تا بتوانند در موتورهای جست­ و جو، رتبه های بالاتری را به خودشان اختصاص دهند و بیشتر دیده شوند. در سال 1996، موتورهای جست و جو و ابزارهای دیگری مانند HotBot، LookSmart و Alexa پا به میدان گذاشتند.

در سال 1998، شاهد تولد گوگل (Google) بودیم. مایکروسافت موتور جست و جوی MSN را ارائه کرد. دو سال بعد، حباب اینترنت ترکیبد و همۀ موتورهای جست و جوی کوچک تر، یا عقب ماندند یا به طور کامل از دور خارج شدند و در نتیجه، میدان به دست غول های کسب و کار افتاد. در سال 2006،  ترافیک موتورهای جست و جو، به 6.4 میلیون در یک ماه رسید و این پیشرفتی شگرف به شمار می رفت. مایکروسافت، Live Search را برای رقابت با گوگل و یاهو راه اندازی کرد.

پس از آن، Web 2.0 پدید آمد و کاربران از حالت منفعل درآمدند و تبدیل به کاربرانی پویا شدند؛ در واقع، Web 2.0 امکان برقراری ارتباط میان کاربران را به وجود آورد؛ در نهایت، حجم اطلاعات افزایش پیدا کرد و در سال 2004، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی در ایالات متحده آمریکا، 2.9 میلیارد دلار سود به همراه داشت. کمپانی ها از ابزارها و روش های متعددی برای شناسایی نیاز کاربرانشان استفاده کردند تا از این طریق، محصولات یا خدماتشان را به مخاطبان مورد نظر معرفی و مشتریان بیشتری را جذب کنند.

دیجیتال مارکتینگ در زمان بسیار کوتاهی از وب سایت و ایمیل فراتر رفت؛ در واقع، با پیدایش شبکه های اجتماعی، مانند فیسبوک و لینکدین،  بسیاری از کمپانی ها دریافتند که این شبکه ها می توانند دریچه ای جدید برای بازاریابی محصولات و برندهایشان باشند؛ در نهایت، فصلی جدید از کتاب کسب و کار و بازاریابی رقم خورد. امروزه بازاریابی دیجیتال بسیار رایج است و فیسبوک، توئیتر، پینترست (Pinterest)، لینکدین و اینستاگرام، از مهم ترین و پراستفاده ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار می روند.

طی دهۀ اخیر نیز پیدایش تبلت و گوشی هوشمند، سبب دگرگونی بخش های مارکتینگ شد؛ در واقع، تلفن های هوشمند دسترسی به اینترنت را آسان تر کردند و باعث شدند اشخاص وقت بیشتری را در فضای مجازی سپری کنند.

 

  بازاریابی دیجیتال و همراهی با تغییرات

بازار دیجیتال همواره در حال تغییر و تحول است. حرفه ای های حوزۀ بازاریابی دیجیتال نیز باید همواره از این تغییرات آگاه باشند و با آن ها همراه شوند؛ در واقع، متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید حواسشان به ترندهای در حال ظهور باشد و از الگوریتم های موتورهای جست و جوی هوشمندتر و جدیدتر نیز غافل نشوند.

 

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

  • بازاریابی دیجیتال بسیار ارزان تر از بازاریابی سنتی است. در بازاریابی دیجیتال، کارتان با ارسال ایمیل یا انتشار پست در رسانه های اجتماعی نیز راه می افتد و دیگر نیازی نیست هزینۀ گزافی برای چاپ بنر و شناساندن خود به کاربران بپردازید.

 

  • مشاهده و تحلیل نتایج بازاریابی دیجیتال بسیار آسان تر است.
  • با دیجیتال مارکتینگ می توانید مشتریان بیشتری جذب کنید. بازاریابی سنتی هر چقدر هم سریع و کارآمد باشد، باز هم به گرد پای دیجیتال مارکتینگ نخواهد رسید!

 

 

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، با افزایش تعداد کاربران اینترنت، حوزه ای جدید از بازاریابی پدید آمد:" دیجیتال مارکتینگ." امروز، با افزایش شمار مخاطبان فضای مجازی، دیگر راه اندازی و گسترش کسب و کار بدون دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر نیست و هیچ روش سنتی دیگری، هرچقدر اصولی و کارآمد، نمی تواند جای دیجیتال مارکتینگ را بگیرد. کسب و کارها می توانند با صرف هزینه و انرژی کمتر، محصولات یا خدماتشان را به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان عرضه، و مشتریان زیادی را به سوی خود جذب کنند.

 

 

Asset 1

 

 

بیت کوین یا اتریم؟ فرق ارزهای دیجیتال در چیست؟


اخیراً، بحث رمزارزها بسیار گرم شده است و بسیاری از مردم به دنبال شناخت آن ها و در نهایت، انجام یک انتخاب درست هستند. بیت کوین  (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) دو شبکۀ  محبوب و شناخته شده در سراسر جهان به شمار می روند و هر کدام رمزارزهای مختص به خودشان را دارند. بیت کوین رمزارز بیت کوین را دارد و اتریوم رمزارز اتر  (Ether) را به بازار ارائه داده است. همان طور که گفتیم، بیت کوین از محبوب ترین و شناخته شده ترین رمزارزها در سراسر جهان به شمار می رود. همچنین بیت کوین بالاترین ارزش بازار (market cap) را در میان همۀ رمزارزها دارد. در طرف دیگر ماجرا، شبکۀ اتریوم و رمزارزش قرار دارد. تا به امروز، اتریوم تاثیر انقلابی بیت کوین را نداشته است، اما خالق آن از بیت کوین الهام گرفته است و در برخی موارد، براساس مفهوم بیت کوین پیش رفته است. در حال حاضر، رمزارز اتریوم دومین رمزارز ارزشمند در سراسر جهان به شمار می رود؛ اما این دو رمزارز چه تفاوت ها و شباهت هایی با یکدیگر دارند؟ اصلاً فرق ارزهای دیجیتال در چیست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد بیت کوین و اتریوم و فرق ارزهای دیجیتال بدانید را برایتان خواهیم گفت.

 

تاریخچۀ بیت کوین و اتریوم

پیش از هر چیزی، به سراغ بررسی تاریخچۀ بیت کوین و اتریوم می رویم. بیت کوین اولین رمزارز به شمار می رود. در سال 2009، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)  این رمزارز را برای اولین بار ارائه کرد. هنوز کسی نمی داند ساتوشی ناکاموتو چه کسی بود؟ یک نفر بود یا گروهی از مردم؟ زنده است یا مرده؟ همۀ این ها در هاله ای از ابهام قرار دارند.

و اما می رسیم به اترویوم. در سال 2015، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، پژوهشگر و برنامه نویس، شبکۀ اتریوم را ارائه کرد. این برنامه نویس از مفاهیم تکنولوژی بلاکچین و بیت کوین بهره گرفت و پتلفرم اتریوم را برای اپلیکیشن های توزیع شده و قراردادهای هوشمند خلق کرد. همان طور که گفتیم، رمزارز این شبکه، اتر است.

 

بیت کوین و اتریوم

شبکۀ بیت کوین امکان تراکنش های همتا به همتا را ایجاد کرده است؛ در واقع، رمزارز بیت کوین جایگزینی برای پول های نقد (مانند دلار و یورو) به شمار می رود، اما عاری از مشکلات مربوط به آن ها است. در مبادلۀ این رمزارز، نیازی به پرداخت کارمزد تراکنش نیست، همچنین، هیچ قدرت مرکزی ای برای قانون گذاری در مورد نحوۀ کار بیت کوین ها نیز وجود ندارد.  

اتریوم نیز امکان مبادلۀ همتا به همتا را پدید آورده است و علاوه بر آن، پلتفرمی را نیز برای خلق و ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن های توزیع شده فراهم کرده است. قرارداد هوشمند امکان مبادلۀ انواع دارایی های ارزشمند، مانند پول، سهام و املاک، را برای کاربران به وجود آورده است.

برای مبادلۀ هیچ کدام از این رمزارزها نیاز به حضور واسطه ای مانند بانک نیست و همه چیز روی شبکۀ بلاکچین و به طور مستقیم، میان کاربران یا طرفین معامله صورت می گیرد.

 

ماینینگ (Mining) در بیت کوین و اتریوم

در  شبکۀ بیت کوین، ماینرها (Miner) می توانند با استفاده از روشی به نام گواهی اثبات کار (Proof of Work)، به اعتبارسنجی تراکنش های صورت گرفته بپردازند. در شبکۀ اتریوم نیز، دقیقاً همین اتفاق می افتد. در سراسر جهان، ماینرها می توانند با استفاده از گواهی اثبات کار، پیچیده ترین معادله های ریاضی را حل کنند. اولین نفری که یکی از این معادله های پیچیده را حل کند می تواند بلاکی را به بلاکچین اضافه کند. شبکۀ اتریوم به سمت استفاده از روش دیگری، به نام گواهی اثبات سهام (Proof of Stake) پیش می رود. در واقع، قصد دارد در آینده، از این روش بهره بگیرد. کاربران شبکۀ اتریوم می توانند با استفاده از گواهی اثبات سهام، تراکنش ها را اعتبارسنجی کنند؛ اما در این روش، دیگر موضوع حل مسئلۀ ریاضی مطرح نیست، بلکه هر کاربر تراکنش را بر اساس میزان دارایی ها (کوین هایش) اعتبارسنجی می کند. در واقع، قدرت ماینینگ هر کاربر به تعداد کوین هایش بستگی دارد؛ هر چه تعداد کوین ها بیشتر باشد، قدرت ماینینگ نیز بیشتر خواهد بود.

در بیت کوین، هر بار، ماینر بلاکی را به بلاکچین بیفزاید، 12.5 بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می کند. بعد از اضافه شدن هر 210000 بلاک به بلاکچین بیت کوین، این پاداش به نصف می رسد؛ به عبارت دیگر، پاداش هر بلاک از 12.5 بیت کوین به 6.25 بیت کوین می رسد. اما میزان این پاداش در شبکۀ اتریوم چقدر است؟ در اتریوم، یک ماینر یا اعتبارسنج در ازای افزودن هر بلاک به بلاکچین اتریوم، 3 اتر  دریافت می کند. در اتریوم، این پاداش هرگز نصف نمی شود.

 

کارمزد در شبکۀ بیت کوین و شبکۀ اتریوم

کارمزد تراکنش ها در شبکۀ بیت کوین کاملاً دلخواه است. اگر می خواهید ماینرها توجه ویژه ای به تراکنش شما داشته باشند، باید پول بیشتری به آن ها بپردازید؛ با وجود این، اگر کارمزد هم نپردازید، باز هم تراکنشتان اعتبارسنجی و تایید خواهد شد؛ از سوی دیگر، اگر می خواهید تراکنش موفقیت آمیزی در اتریوم داشته باشید، باید مقداری اتر به عنوان کارمزد بپردازید. اتری که می پردازید تبدیل به واحدی به نام گس (gas) خواهد شد. این گس محاسباتی را هدایت می کند که باعث می شود تراکنش هایتان به بلاکچین افزوده شوند.

 

مدت زمان لازم برای انجام تراکنش در شبکه های بیت کوین و اتریوم

در شبکۀ بیت کوین، میانگین زمان لازم برای افزوده شدن بلاک به بلاکچین 10 دقیقه است.

در شبکۀ اتریوم، این روند طی 12 تا 15 ثانیه انجام می گیرد.

 

بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟

و اما می رسیم به این سوال که بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟ البته، نمی توان به سادگی و به طور کلی، به این سوال پاسخ داد. در واقع، برتری هر کدام از این شبکه ها، بستگی به نیاز شما دارد؛ به عنوان مثال، اگر صرفاً به دنبال سیستم تراکنش همتا به همتا هستید، بهتر است به سراغ بیت کوین بروید و اگر به دنبال ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن های توزیع شده هستید، بهتر است اتریوم را انتخاب کنید. انتخاب با شما است.

 

سخن آخر

اتریوم و بیت کوین، هر دو شبکه هستند و رمزارزهای مختص به خودشان را دارند. اتر رمزارز مختص به شبکۀ اتریوم به شمار می رود و بیت کوین رمزارز مخصوص شبکۀ بیت کوین است. این دو رمزارز تفاوت ها و شباهت های متعددی با یکدیگر دارند؛ به عنوان مثال، شبکۀ اتریوم سریع تر از شبکۀ بیت کوین است و  می تواند در هر ثانیه، 10-15 تراکنش را پردازش کند، اما بیت کوین می تواند 3-5 تراکنش را در ثانیه پردازش کند؛ اما نقطۀ مهمی که اتریوم را از بیت کوین متمایز می کند «قراردادهای هوشمند» است. قراردادهای هوشمند قراردادهای دیجیتالی هستند که به بلاکچین اتریوم مربوط می شوند. همان طور که مشاهده کردید اتریوم و بیت کوین، هر کدام، ویژگی های مختص به خودشان را دارند و شما باید این ویژگی ها را بشناسید و در نهایت، بسته به نیاز و خواسته تان، بهترین انتخاب را انجام دهید.

 

Intrapreneurship

 

 

 

کارآفرینی در شرایط بحران اقتصادی


 

کارآفرینی اصلاً کار ساده ای نیست، حتی در شرایط عادی و ایده آل. در بهترین حالت، می توانیم کارآفرینی را به چتربازی بدون چتر تشبیه کنیم. حالا تصور کنید کارآفرینی در شرایط بحران اقتصادی چگونه می تواند باشد؟ وقتی به کارآفرینی در شرایط اقتصادی بحرانی فکر می کنیم، سه چیز به ذهنمان می رسد:" بقا یافتن، سازش پذیری و کمک کردن." کارآفرینان کسانی هستند که در شرایط بحرانی، تغییرات مثبتی در جامعه ایجاد می کنند؛ در نتیجه، نباید در شرایط بحران اقتصادی، دور کارآفرینی را خط کشید. برای کارآفرینی در شرایط بد اقتصادی، باید با روحیۀ کارآفرینی و همچنین چرخۀ اقتصادی آشنایی داشته باشید. در ادامه، هرآنچه لازم است در مورد کارآفرینی در اقتصاد بحرانی را بدانید، برایتان خواهیم گفت.

 

 

چرخۀ اقتصادی را بشناسید

در قدم اول، باید چرخۀ اقتصادی را بشناسید تا بتوانید با آگاهی کامل پیش بروید. چرخۀ اقتصادی متشکل از پنج مرحله است:

 

  • رونق اقتصادی

رونق اقتصادی زمانی رخ می دهد که تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا می کند، شغل های بیشتری در جامعه ایجاد می شود، آمار بیکاری کاهش پیدا می یابد، دستمزد افزایش پیدا می کند و قدرت خرید افراد بیشتر می شود.

 

  • کاهش سرعت رشد یا رکود اولیه

در اوایل دورۀ رکود، سرعت رشد اقتصادی کاهش، و نرخ پیشرفت نیز کاهش پیدا می کند. در این دوره، نرخ افزایش تولید ناخالص داخلی نیز کاهش می یابد.

 

  • رکود کامل

در دورۀ رکود کامل، پیشرفت، روند منفی پیدا می کند و همۀ فعالیت های اقتصادی، در همۀ حوزه های اقتصادی با افول رو به رو می شوند. چنین رکودی سبب افزایش نرخ بیکاری، کاهش قدرت خرید مشتری، کاهش سود و ورشکستی کسب و کارها می شود.

 

  • رکود اقتصادی

رکود اقتصادی زمانی رخ می دهد که دورۀ «رکود کامل» طولانی می شود. در این دوره، نرخ تولید ناخالص داخلی کاهش چشمگیری پیدا می کند و از هر زمان دیگری کمتر می شود.

 

  • احیای اقتصادی

مرحلۀ احیای اقتصادی، همان طور که از نامش پیداست، مرحلۀ احیا و بهبود است. در این دوره، اقتصاد شروع به رشد می کند؛ نرخ بهره به کمترین حد می رسد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کند.

در مراحل رکود اولیه، رکود کامل و رکود اقتصادی، بحران اقتصادی پدید می آید و سطح انتظار و قدرت خرید مشتری نیز کاهش پیدا می کند. در این مراحل، کسب و کارها نیز با رکود مواجه می شوند. برخی گمان می کنند که در چنین شرایطی، نباید به سوی کارآفرینی رفت؛ اما با کمی تدبیر و خلاقیت، در چنین بحران هایی نیز می توان تبدیل به کارآفرینی موفق شد. 

 

 

عملکرد کارآفرینان موفق در شرایط اقتصاد بحرانی

پس از آشنایی با چرخۀ اقتصادی، باید بدانید کارآفرین های موفق در شرایط اقتصاد بحرانی، چگونه عمل می کنند.

 

  • عزمتان را جزم کنید

هر مشغله یا دغدغه ای که دارید، نباید کارآفرینی را به تعویق بیندازید، بلکه باید عزمتان را جزم، و کار را شروع کنید. روحیۀ کارآفرینی شما را به پیش می راند. حتی اگر پیشتر، تجربۀ شکست در این حوزه را داشته اید، نباید ناامید و تسلیم شوید. حتی شکست قبلی شما می تواند مقدمۀ پیروزی های جدیدتان باشد. بدون شک، تجربه های ارزشمندی را از شکست قبلی تان دارید که می توانند چراغ راه مسیر جدیدتان شود، پس، ترس و تردید را کنار گذارید و با همۀ عزم و خلاقیت تان پیش بروید.

 

  • با دیگران ارتباط برقرار کنید

با دیگران، از کارکنانتان گرفته تا سرمایه گذاران، ارتباط برقرار سازید. با صداقت و بدون پرده با آن ها صحبت کنید. افکار و احساساتتان را برای کسانی که قرار است با شما در ارتباط باشند بیان کنید. با این کار، می توانید مسیر و هدفتان را برای آن ها نیز روشن کنید. مثبت اندیش و انعطاف پذیر باشید. اجازه دهید اعتماد به نفس را در شما ببینند. در رسانه های اجتماعی نیز مانند یک مدیر توانمند ظاهر شوید و اجازه دهید همه ببینند که توانسته اید کسب و کارتان را با قدرت تمام حفظ کنید.

 

پرشور و با اشتیاق باشید

در مقام یک کارآفرین، باید بدانید که اشتیاق و انرژی باید در رفتار، گفتار و اقدامات شما نمایان باشد. در واقع اشتیاق، همان چیزی است که به ما جسارت رفتن به سوی غیرممکن ها را می دهد. همین اشتیاق می تواند ما را بر قله ها بنشاند. ایمان داشته باشید که برای رسیدن به رویاهای بزرگی که در سرتان می پرورانید، می توانید از پس هر اقتصاد بحرانی ای بربیایید.

 

  • موارد خارج از کنترلتان را شناسایی کنید

در شرایط بحرانی، ممکن است نتوانیم بر همه چیز احاطه داشته باشیم، اما باید بدانید که بر خیلی چیزها نیز می توانیم احاطۀ کامل داشته باشمد. باید همۀ این ها را به خوبی شناسایی کنید؛ به عنوان مثال، اگر وب سایت مشکل دارد و برطرف شدن آن می تواند به شما به عنوان یک کارآفرین و کسب و کارتان کمک کند، اصلاً تعلل نکنید و به سرعت به فکر چاره ای برای بهبود آن باشید.

 

  • به فکر راه اندازی کسب و کاری متفاوت باشید

باید به بررسی بازار بپردازید و بدانید در حال حاضر، مردم به دنبال چه خدمات یا کالاهایی هستند. این شناسایی و رسیدن به آگاهی می تواند تاثیر شگرفی بر کار شما داشته باشد؛ به عنوان مثال، باید بدانید که در شرایط شیوع ویروس کووید 19 (کرونا)، مردم بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند و سپس باید ببینید که شما چگونه می توانید خواسته و نیازهایشان را به بهترین شکل برطرف کنید. اینجاست که نوآوری و خلاقیت می تواند موجب موفقیت و پیشرفت شما شود. اگر همین الان، شروع به فکر و بررسی کرده اید، قدم بزرگی را در زمینۀ موفقیت در حوزۀ کارآفرینی برداشته اید.

در شرایط اقتصادی بحرانی، باید بدانید که مشتریان ترجیح می دهند سرمایه شان را صرف چه محصولات یا خدماتی کنند. نوسانات اقتصادی بر قدرت خرید اشخاص تاثیر می گذارد و شما باید از این موضوع آگاه باشید. در چنین شرایطی، باید خودتان را جای مشتری بگذارید؛ مثلاً ببینید در شرایط اقتصادی کنونی، ترجیح می دهید به سراغ کالای لوکس و گران قیمت بروید یا اینکه کالای ارزان قیمت را ترجیح می دهید یا اینکه ببینید در شرایط کنونی، مشتری برای کالاهای لوکس و غیرضروری بیشتر است یا برای کالاهای ضروری.

 

  • از منابع محدود به بهترین شکل استفاده کنید

در شرایط اقتصادی بحرانی، ممکن است با مشکل کمبود منابع یا کمبود سرمایه برای تهیۀ منابع رو به رو شوید. باید خودتان را برای چنین شرایطی آماده کنید. توانایی شما در مهار چنین شرایطی می تواند سبب موفقیت تان شود.

 

  • به دیگران نزدیک شوید

 اگر تا به حال عادت داشته اید تنهایی اخبار ببینید یا چای میل کنید، اکنون باید این عادت را تغییر دهید و تا حدی به دیگران نزدیک شوید. و اما منظورمان از دیگران چه کسانی است؟ به عنوان مثال، کارکنان، مشتریان، مراجعان، سرمایه گذاران و هر کسی که مربوط به کسب و کارتان می شود. برقراری چنین ارتباطاتی باعث می شود پیوند محکم تری میان شما شکل بگیرد.

 

  • تسلیم نشوید

شما با آگاهی قدم به این راه پر پیچ و خم و دشوار گذاشته اید، در نتیجه، نباید اجازه دهید هیچ بحرانی، اعم از بحران اقتصادی، شما را ناامید کند؛ در نتیجه، در بدترین بحران ها نیز باید به دنبال یافتن راه حل باشید و کسب و کارتان را نجات دهید.

 

 

 

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، کارآفرینی در شرایط اقتصادی بحرانی نیز امکان پذیر است. کافی است مشکلات را به خوبی بشناسید و خودتان را برای رویارویی با آن ها مجهز کنید.

برترین دوره های کسب و کار

رفتار سازمانی

همه‌ی ما، زمانی که می‌خواهیم هدفی را پیش ببریم، گروهی جمع آوری می‌کنیم و به هرکدام، مسئولیتی را می‌سپاریم. هرکدام از افراد، وظایفی دارند که در ارتباط با یکدیگر و یا مخاطبین، معنا و تعریفی دقیق می‌یابد. به طور حتم، مدیریت این افراد برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، از اهمیت به سزایی برخوردار است. یک مدیر ...
نام استاد :

گلناز تاج الدین

طبقه درسی :

منابع انسانی

مدیریت زنجیره تامین

لوجستیک و یا مدیریت زنجیره‌ی تامین، شاخه ای از مدیریت است که در حالی که به قدیمی‌ترین فعالیت های کسب و کار می‌پردازد، به جدیدترین آن‌ها نیز توجه ویژه دارد. فعالیت‌های مدیریت زنجیره‌ی تامین که شامل ارتباطات، مدیریت موجودی، انبارداری، حمل و نقل و تعیین مجموعه‌های تولیدی می‌شود، از ابتدا و شروع یک تجار...
نام استاد :

سیداحسان الهی

طبقه درسی :

مدیریت پروژه

مدیریت عملیات

مدیریت عملیات، به انجام کار اصلی هر شرکت به صورت بهینه می‌پردازد. با توجه به گستردگی کاربرد مدیریت عملیات در تقریبا تمام کسب‌وکارهای حوزه کار و خدمات، آگاهی از اصول مدیریت عملیات برای هر مدیری لازم است. این درس از دروس اجباری تقریباً تمامی رشته‌های مدیریت در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ه...
نام استاد :

سیداحسان الهی

طبقه درسی :

مدیریت پروژه

تیم سازی و کار تیمی

کسب بهترین نتایج در سازمان‌ها به واسطه انجام فعالیت‌های تیمی ممکن می‌شود. کارتیمی باعث ترویج خلاقیت، حل بهتر مشکلات، ایجاد انگیزه در افراد و ارتقای بهره‌وری می‌شود. از طرفی چالش هایی در تیم سازی وجود دارد. افراد سلایق، اخلاق و امیال متفاوتی دارند. حال چطور می شود از این افراد یک تیم خوب ساخت؟ چطور ت...
نام استاد :

بهزاد حسین عباسی

طبقه درسی :

منابع انسانی

برنامه ريزي منابع سازمان

با بزرگ شدن اندازه شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرآیندها افزایش پیدا می‌کند. از طرفی انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمان‌بر است و نتایج بدست آمده از بررسی‌های دستی، به قدر کافی مطمئن و قابل استناد نخواهند بود.در این شرایط به‌کارگیری یک سیستم ERP برای مدیریت یکپارچه و اتوماتیک فرایندهای س...
نام استاد :

سعید روحانی

طبقه درسی :

منابع انسانی