کارآفرینی در شرایط بحران اقتصادی
کارآفرینی اصلاً کار ساده ای نیست، حتی در شرایط عادی و ایده آل. در بهترین حالت، می توانیم کارآفرینی را به چتربازی بدون چتر تشبیه کنیم. حالا تصور کنید کارآفرینی در شرایط بحران اقتصادی چگونه می تواند باشد؟ وقتی به کارآفرینی در شرایط اقتصادی بحرانی فکر می کنیم، سه چیز به ذهنمان می رسد:" بقا یافتن، سازش پذیری و کمک کردن." کارآفرینان کسانی هستند که در شرایط بحرانی، تغییرات مثبتی در جامعه ایجاد می کنند؛ در نتیجه، نباید در شرایط بحران اقتصادی، دور کارآفرینی را خط کشید. برای کارآفرینی در شرایط بد اقتصادی، باید با روحیۀ کارآفرینی و همچنین چرخۀ اقتصادی آشنایی داشته باشید. در ادامه، هرآنچه لازم است در مورد کارآفرینی در اقتصاد بحرانی را بدانید، برایتان خواهیم گفت.
چرخۀ اقتصادی را بشناسید
در قدم اول، باید چرخۀ اقتصادی را بشناسید تا بتوانید با آگاهی کامل پیش بروید. چرخۀ اقتصادی متشکل از پنج مرحله است:
- رونق اقتصادی
رونق اقتصادی زمانی رخ می دهد که تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا می کند، شغل های بیشتری در جامعه ایجاد می شود، آمار بیکاری کاهش پیدا می یابد، دستمزد افزایش پیدا می کند و قدرت خرید افراد بیشتر می شود.
- کاهش سرعت رشد یا رکود اولیه
در اوایل دورۀ رکود، سرعت رشد اقتصادی کاهش، و نرخ پیشرفت نیز کاهش پیدا می کند. در این دوره، نرخ افزایش تولید ناخالص داخلی نیز کاهش می یابد.
- رکود کامل
در دورۀ رکود کامل، پیشرفت، روند منفی پیدا می کند و همۀ فعالیت های اقتصادی، در همۀ حوزه های اقتصادی با افول رو به رو می شوند. چنین رکودی سبب افزایش نرخ بیکاری، کاهش قدرت خرید مشتری، کاهش سود و ورشکستی کسب و کارها می شود.
- رکود اقتصادی
رکود اقتصادی زمانی رخ می دهد که دورۀ «رکود کامل» طولانی می شود. در این دوره، نرخ تولید ناخالص داخلی کاهش چشمگیری پیدا می کند و از هر زمان دیگری کمتر می شود.
- احیای اقتصادی
مرحلۀ احیای اقتصادی، همان طور که از نامش پیداست، مرحلۀ احیا و بهبود است. در این دوره، اقتصاد شروع به رشد می کند؛ نرخ بهره به کمترین حد می رسد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کند.
در مراحل رکود اولیه، رکود کامل و رکود اقتصادی، بحران اقتصادی پدید می آید و سطح انتظار و قدرت خرید مشتری نیز کاهش پیدا می کند. در این مراحل، کسب و کارها نیز با رکود مواجه می شوند. برخی گمان می کنند که در چنین شرایطی، نباید به سوی کارآفرینی رفت؛ اما با کمی تدبیر و خلاقیت، در چنین بحران هایی نیز می توان تبدیل به کارآفرینی موفق شد.
عملکرد کارآفرینان موفق در شرایط اقتصاد بحرانی
پس از آشنایی با چرخۀ اقتصادی، باید بدانید کارآفرین های موفق در شرایط اقتصاد بحرانی، چگونه عمل می کنند.
- عزمتان را جزم کنید
هر مشغله یا دغدغه ای که دارید، نباید کارآفرینی را به تعویق بیندازید، بلکه باید عزمتان را جزم، و کار را شروع کنید. روحیۀ کارآفرینی شما را به پیش می راند. حتی اگر پیشتر، تجربۀ شکست در این حوزه را داشته اید، نباید ناامید و تسلیم شوید. حتی شکست قبلی شما می تواند مقدمۀ پیروزی های جدیدتان باشد. بدون شک، تجربه های ارزشمندی را از شکست قبلی تان دارید که می توانند چراغ راه مسیر جدیدتان شود، پس، ترس و تردید را کنار گذارید و با همۀ عزم و خلاقیت تان پیش بروید.
- با دیگران ارتباط برقرار کنید
با دیگران، از کارکنانتان گرفته تا سرمایه گذاران، ارتباط برقرار سازید. با صداقت و بدون پرده با آن ها صحبت کنید. افکار و احساساتتان را برای کسانی که قرار است با شما در ارتباط باشند بیان کنید. با این کار، می توانید مسیر و هدفتان را برای آن ها نیز روشن کنید. مثبت اندیش و انعطاف پذیر باشید. اجازه دهید اعتماد به نفس را در شما ببینند. در رسانه های اجتماعی نیز مانند یک مدیر توانمند ظاهر شوید و اجازه دهید همه ببینند که توانسته اید کسب و کارتان را با قدرت تمام حفظ کنید.
پرشور و با اشتیاق باشید
در مقام یک کارآفرین، باید بدانید که اشتیاق و انرژی باید در رفتار، گفتار و اقدامات شما نمایان باشد. در واقع اشتیاق، همان چیزی است که به ما جسارت رفتن به سوی غیرممکن ها را می دهد. همین اشتیاق می تواند ما را بر قله ها بنشاند. ایمان داشته باشید که برای رسیدن به رویاهای بزرگی که در سرتان می پرورانید، می توانید از پس هر اقتصاد بحرانی ای بربیایید.
- موارد خارج از کنترلتان را شناسایی کنید
در شرایط بحرانی، ممکن است نتوانیم بر همه چیز احاطه داشته باشیم، اما باید بدانید که بر خیلی چیزها نیز می توانیم احاطۀ کامل داشته باشمد. باید همۀ این ها را به خوبی شناسایی کنید؛ به عنوان مثال، اگر وب سایت مشکل دارد و برطرف شدن آن می تواند به شما به عنوان یک کارآفرین و کسب و کارتان کمک کند، اصلاً تعلل نکنید و به سرعت به فکر چاره ای برای بهبود آن باشید.
- به فکر راه اندازی کسب و کاری متفاوت باشید
باید به بررسی بازار بپردازید و بدانید در حال حاضر، مردم به دنبال چه خدمات یا کالاهایی هستند. این شناسایی و رسیدن به آگاهی می تواند تاثیر شگرفی بر کار شما داشته باشد؛ به عنوان مثال، باید بدانید که در شرایط شیوع ویروس کووید 19 (کرونا)، مردم بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند و سپس باید ببینید که شما چگونه می توانید خواسته و نیازهایشان را به بهترین شکل برطرف کنید. اینجاست که نوآوری و خلاقیت می تواند موجب موفقیت و پیشرفت شما شود. اگر همین الان، شروع به فکر و بررسی کرده اید، قدم بزرگی را در زمینۀ موفقیت در حوزۀ کارآفرینی برداشته اید.
در شرایط اقتصادی بحرانی، باید بدانید که مشتریان ترجیح می دهند سرمایه شان را صرف چه محصولات یا خدماتی کنند. نوسانات اقتصادی بر قدرت خرید اشخاص تاثیر می گذارد و شما باید از این موضوع آگاه باشید. در چنین شرایطی، باید خودتان را جای مشتری بگذارید؛ مثلاً ببینید در شرایط اقتصادی کنونی، ترجیح می دهید به سراغ کالای لوکس و گران قیمت بروید یا اینکه کالای ارزان قیمت را ترجیح می دهید یا اینکه ببینید در شرایط کنونی، مشتری برای کالاهای لوکس و غیرضروری بیشتر است یا برای کالاهای ضروری.
- از منابع محدود به بهترین شکل استفاده کنید
در شرایط اقتصادی بحرانی، ممکن است با مشکل کمبود منابع یا کمبود سرمایه برای تهیۀ منابع رو به رو شوید. باید خودتان را برای چنین شرایطی آماده کنید. توانایی شما در مهار چنین شرایطی می تواند سبب موفقیت تان شود.
- به دیگران نزدیک شوید
اگر تا به حال عادت داشته اید تنهایی اخبار ببینید یا چای میل کنید، اکنون باید این عادت را تغییر دهید و تا حدی به دیگران نزدیک شوید. و اما منظورمان از دیگران چه کسانی است؟ به عنوان مثال، کارکنان، مشتریان، مراجعان، سرمایه گذاران و هر کسی که مربوط به کسب و کارتان می شود. برقراری چنین ارتباطاتی باعث می شود پیوند محکم تری میان شما شکل بگیرد.
- تسلیم نشوید
شما با آگاهی قدم به این راه پر پیچ و خم و دشوار گذاشته اید، در نتیجه، نباید اجازه دهید هیچ بحرانی، اعم از بحران اقتصادی، شما را ناامید کند؛ در نتیجه، در بدترین بحران ها نیز باید به دنبال یافتن راه حل باشید و کسب و کارتان را نجات دهید.
سخن آخر
همان طور که مشاهده کردید، کارآفرینی در شرایط اقتصادی بحرانی نیز امکان پذیر است. کافی است مشکلات را به خوبی بشناسید و خودتان را برای رویارویی با آن ها مجهز کنید.