سبد خرید خالي مي باشد

Digital Marketing

 

تغییر و تحولات مارکتینگ در دنیای امروز  و پیدایش دیجیتال مارکتینگ


 

رقابت، همواره کمپانی ها را به سوی بازاریابی سوق داده است. در گذشته های دور، اختراع تلفن و پس از آن، پیدایش تلویزیون، بازاریابی را متحول کرد. طی سه دهۀ اخیر نیز، ورود اینترنت به زندگی روزمرۀ مردم، تاثیر شگفت انگیزی بر بازاریابی گذاشت. در دنیای امروز، مردم همواره در حال استفاده از محتوای دیجیتال هستند و دیری نمی پاید که پلتفرم های بازارهای سنتی، رفته رفته ناپدید خواهند شد و جایشان را به بازاریابی دیجیتال خواهند داد. بازاریابی دیجیتال، در مقایسه با بازاریابی سنتی، بسیار مقرون به صرفه است و شما می توانید در بازۀ زمانی بسیار کوتاهی، مخاطبان بسیار زیادی به دست آورید؛ اما تغییر و تحولات مارکتینگ در دنیای امروز و پیدایش دیجیتال مارکتینگ، بحثی بسیار گسترده است و فقط محدود به این موارد نمی شود. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تحولات مارکتینگ در دنیای مدرن و پیدایش دیجیتال مارکتینگ بدانید را برایتان خواهیم گفت.

 

پیدایش دیجیتال مارکتینگ

واژۀ «دیجیتال مارکتینگ» برای اولین بار در دهۀ 1990 مورد استفاده قرار گرفت؛ در واقع، با پیدایش اینترنت و گسترش پلتفرم Web 1.0 آغاز شد. کاربران می توانستند اطلاعات مورد نیازشان را از طریق پلتفرم Web 1.0 پیدا کنند؛ اما نمی توانستند آن ها را در فضای وب به اشتراک بگذارند. تا آن زمان، در سراسر جهان، بازاریاب ها هنوز به پلتفرم دیجیتال و اینترنت ایمان نداشتند؛ به عبارت دیگر، آن ها مطمئن نبودند که آیا تا وقتی هنوز اینترنت در سراسر جهان گسترش نیافته و دسترسی به آن برای همه فراهم نشده است، آیا می توان از آن به عنوان ابزار بازاریابی استفاده کرد یا خیر.

در سال 1993، اولین بنر تبلیغاتی با قابلیت کلیک کردن در فضای مجازی ارائه شد و پس از آن، HotWired چند بنر تبلیغاتی برای تبلیغ محصولاتش خریداری کرد. این آغاز گذار به عصر دیجیتال مارکتینگ بود. همین گذار تدریجی سبب شد در سال 1994، دنیا شاهد ورود تکنولوژی های جدید به بازار دیجیتال باشد. ناگفته نماند که در همان سال، یاهو (Yahoo) نیز شروع به کار کرد و در همان سال اول، یک میلیون بازدید داشت. همین سبب سرعت گرفتن دیجیتال مارکتینگ شد. پس از آن، کمپانی ها شروع به بهینه سازی وب سایت هایشان کردند تا بتوانند در موتورهای جست­ و جو، رتبه های بالاتری را به خودشان اختصاص دهند و بیشتر دیده شوند. در سال 1996، موتورهای جست و جو و ابزارهای دیگری مانند HotBot، LookSmart و Alexa پا به میدان گذاشتند.

در سال 1998، شاهد تولد گوگل (Google) بودیم. مایکروسافت موتور جست و جوی MSN را ارائه کرد. دو سال بعد، حباب اینترنت ترکیبد و همۀ موتورهای جست و جوی کوچک تر، یا عقب ماندند یا به طور کامل از دور خارج شدند و در نتیجه، میدان به دست غول های کسب و کار افتاد. در سال 2006،  ترافیک موتورهای جست و جو، به 6.4 میلیون در یک ماه رسید و این پیشرفتی شگرف به شمار می رفت. مایکروسافت، Live Search را برای رقابت با گوگل و یاهو راه اندازی کرد.

پس از آن، Web 2.0 پدید آمد و کاربران از حالت منفعل درآمدند و تبدیل به کاربرانی پویا شدند؛ در واقع، Web 2.0 امکان برقراری ارتباط میان کاربران را به وجود آورد؛ در نهایت، حجم اطلاعات افزایش پیدا کرد و در سال 2004، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی در ایالات متحده آمریکا، 2.9 میلیارد دلار سود به همراه داشت. کمپانی ها از ابزارها و روش های متعددی برای شناسایی نیاز کاربرانشان استفاده کردند تا از این طریق، محصولات یا خدماتشان را به مخاطبان مورد نظر معرفی و مشتریان بیشتری را جذب کنند.

دیجیتال مارکتینگ در زمان بسیار کوتاهی از وب سایت و ایمیل فراتر رفت؛ در واقع، با پیدایش شبکه های اجتماعی، مانند فیسبوک و لینکدین،  بسیاری از کمپانی ها دریافتند که این شبکه ها می توانند دریچه ای جدید برای بازاریابی محصولات و برندهایشان باشند؛ در نهایت، فصلی جدید از کتاب کسب و کار و بازاریابی رقم خورد. امروزه بازاریابی دیجیتال بسیار رایج است و فیسبوک، توئیتر، پینترست (Pinterest)، لینکدین و اینستاگرام، از مهم ترین و پراستفاده ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار می روند.

طی دهۀ اخیر نیز پیدایش تبلت و گوشی هوشمند، سبب دگرگونی بخش های مارکتینگ شد؛ در واقع، تلفن های هوشمند دسترسی به اینترنت را آسان تر کردند و باعث شدند اشخاص وقت بیشتری را در فضای مجازی سپری کنند.

 

  بازاریابی دیجیتال و همراهی با تغییرات

بازار دیجیتال همواره در حال تغییر و تحول است. حرفه ای های حوزۀ بازاریابی دیجیتال نیز باید همواره از این تغییرات آگاه باشند و با آن ها همراه شوند؛ در واقع، متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید حواسشان به ترندهای در حال ظهور باشد و از الگوریتم های موتورهای جست و جوی هوشمندتر و جدیدتر نیز غافل نشوند.

 

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

  • بازاریابی دیجیتال بسیار ارزان تر از بازاریابی سنتی است. در بازاریابی دیجیتال، کارتان با ارسال ایمیل یا انتشار پست در رسانه های اجتماعی نیز راه می افتد و دیگر نیازی نیست هزینۀ گزافی برای چاپ بنر و شناساندن خود به کاربران بپردازید.

 

  • مشاهده و تحلیل نتایج بازاریابی دیجیتال بسیار آسان تر است.
  • با دیجیتال مارکتینگ می توانید مشتریان بیشتری جذب کنید. بازاریابی سنتی هر چقدر هم سریع و کارآمد باشد، باز هم به گرد پای دیجیتال مارکتینگ نخواهد رسید!

 

 

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، با افزایش تعداد کاربران اینترنت، حوزه ای جدید از بازاریابی پدید آمد:" دیجیتال مارکتینگ." امروز، با افزایش شمار مخاطبان فضای مجازی، دیگر راه اندازی و گسترش کسب و کار بدون دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر نیست و هیچ روش سنتی دیگری، هرچقدر اصولی و کارآمد، نمی تواند جای دیجیتال مارکتینگ را بگیرد. کسب و کارها می توانند با صرف هزینه و انرژی کمتر، محصولات یا خدماتشان را به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان عرضه، و مشتریان زیادی را به سوی خود جذب کنند.

 

نظرات (0)

تاکنون نظری ارسال نشده یا برای انتشار به تایید نرسیده است.

برترین دوره های کسب و کار

رفتار سازمانی

همه‌ی ما، زمانی که می‌خواهیم هدفی را پیش ببریم، گروهی جمع آوری می‌کنیم و به هرکدام، مسئولیتی را می‌سپاریم. هرکدام از افراد، وظایفی دارند که در ارتباط با یکدیگر و یا مخاطبین، معنا و تعریفی دقیق می‌یابد. به طور حتم، مدیریت این افراد برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، از اهمیت به سزایی برخوردار است. یک مدیر ...
نام استاد :

گلناز تاج الدین

طبقه درسی :

منابع انسانی

مدیریت زنجیره تامین

لوجستیک و یا مدیریت زنجیره‌ی تامین، شاخه ای از مدیریت است که در حالی که به قدیمی‌ترین فعالیت های کسب و کار می‌پردازد، به جدیدترین آن‌ها نیز توجه ویژه دارد. فعالیت‌های مدیریت زنجیره‌ی تامین که شامل ارتباطات، مدیریت موجودی، انبارداری، حمل و نقل و تعیین مجموعه‌های تولیدی می‌شود، از ابتدا و شروع یک تجار...
نام استاد :

سیداحسان الهی

طبقه درسی :

مدیریت پروژه

مدیریت عملیات

مدیریت عملیات، به انجام کار اصلی هر شرکت به صورت بهینه می‌پردازد. با توجه به گستردگی کاربرد مدیریت عملیات در تقریبا تمام کسب‌وکارهای حوزه کار و خدمات، آگاهی از اصول مدیریت عملیات برای هر مدیری لازم است. این درس از دروس اجباری تقریباً تمامی رشته‌های مدیریت در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ه...
نام استاد :

سیداحسان الهی

طبقه درسی :

مدیریت پروژه

تیم سازی و کار تیمی

کسب بهترین نتایج در سازمان‌ها به واسطه انجام فعالیت‌های تیمی ممکن می‌شود. کارتیمی باعث ترویج خلاقیت، حل بهتر مشکلات، ایجاد انگیزه در افراد و ارتقای بهره‌وری می‌شود. از طرفی چالش هایی در تیم سازی وجود دارد. افراد سلایق، اخلاق و امیال متفاوتی دارند. حال چطور می شود از این افراد یک تیم خوب ساخت؟ چطور ت...
نام استاد :

بهزاد حسین عباسی

طبقه درسی :

منابع انسانی

برنامه ريزي منابع سازمان

با بزرگ شدن اندازه شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرآیندها افزایش پیدا می‌کند. از طرفی انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمان‌بر است و نتایج بدست آمده از بررسی‌های دستی، به قدر کافی مطمئن و قابل استناد نخواهند بود.در این شرایط به‌کارگیری یک سیستم ERP برای مدیریت یکپارچه و اتوماتیک فرایندهای س...
نام استاد :

سعید روحانی

طبقه درسی :

منابع انسانی