سبد خرید خالي مي باشد

بیش از یک سال است که ویروس کرونا در سراسر جهان جا خوش کرده و همواره، در حال گردش است. کرونا ابعاد مختلف زندگی انسان ها را تغییر داده است و همانطور که همۀ ما طی یک سال اخیر دیده ایم، این ویروس باعث شده است کسب و کارها و اقتصاد، سراسر جهان، دستخوش تغییرات شگرفی شود. برخی از این تغییرات مثبت بوده اند و برخی دیگر منفی. در واقع، پاندمی کرونا برای برخی از کسب و کارها تهدید بود و برای برخی دیگر فرصت، اما چطور ممکن است پاندمی کرونا فرصتی برای کسب و کارها باشد؟ در این مطلب، برایتان خواهیم گفت که پاندمی کرونا برای چه کسب و کارهایی فرصت بود و برای چه کسب و کارهایی تهدید.  

تاثیر پاندمی کرونا بر کسب و کارها

همان طور که می دانید، شیوع کرونا در جهان، کسب و کارها را به میزان چشمگیری تحت تاثیر قرار داد. کرونا روی برخی از کسب و کارها تاثیر مثبت گذاشت و بر برخی دیگر  تاثیر منفی و آن ها را به خطر انداخت؛ به عنوان مثال، طبق تحقیقات صورت گرفته در آمریکا، 76 درصد از صاحبان کسب و کارها تاثیر پاندمی کرونا را روی کسب و کارشان منفی یا خیلی منفی دانستند و 9 درصد از آن ها گفتند که پاندمی کرونا تاثیر مثبت یا بسیار مثبتی روی کسب و کارشان داشته است؛ اما این اثرگذاری مثبت به چه معناست؟ در ادامه، به ذکر نمونه هایی از این تهدیدات و فرصت ها خواهیم پرداخت.

کرونا به مثابه تهدیدی برای کسب و کارها

  • پاندمی کرونا سبب کاهش همکاری میان کمپانی ها شد.
  • پاندمی کرونا رقابت میان کسب و کارها را کاهش داد.
  • در دورۀ پاندمی کرونا، خرده فروش های کوچک با مشکل مواجه شدند؛ در واقع، در این دوره، مردم به سراغ پلتفرم های آنلاین رفتند و تجارت الکترونیک تحت سیطرۀ تعدادی خرده فروش مشخص قرار گرفت؛ به همین دلیل، میزان فروش خرده فروش های بزرگ، مانند آمازون، افزایش چشمگیری پیدا کرد؛ اما در این بین، کسب و کارهای کوچک تر با مشکل مواجه شدند.
  • پاندمی کرونا سبب از رونق افتادن صنایعی مانند صنعت گردشگری شد.
  • پاندمی کرونا توانست بسیاری از ایرلاین ها را به سمت ورشکستگی سوق دهد و حتی سبب ورشکستگی آن ها شود.
  • پاندمی کرونا، در همان ماه های اول، سبب متضرر شدن و حتی تعطیل شدن برخی کسب و کارهای کوچک شد.

کرونا به مثابه فرصتی برای کسب و کارها

  • پاندمی کرونا سبب افزایش همکاری درون شرکتی یا درون سازمانی شد.
  • پاندمی کرونا تاثیر شگفت انگیزی روی کسب و کارهای حوزۀ سرگرمی و بازی گذاشت. طی شیوع کرونا، فروش محصولات کمپانی های بازی و سرگرمی افزایش قابل توجهی پیدا کرد؛ در واقع در این دوران، نوع سرگرمی ها تغییر کرده است و جوانان ترجیح می دهند به جای تفریحات خارج از منزل، بیشتر وقتشان را در خانه به تفریح بپردازند. بازی های ویدیویی یکی از پرطرفدارترین سرگرمی های خانگی به شمار می رود؛ همچنین، تعداد کاربران بازی های ویدیویی آنلاین نیز همواره در حال افزایش است.
  • در طول دورۀ کرونا، مراکز آموزشی تعطیل شدند و در عوض، کلاس های آنلاین رونق قابل توجهی پیدا کردند؛ در واقع، این پاندمی باعث گرایش هر چه بیشتر مردم به سمت کلاس های آنلاین شد.

حفظ ارتباط با مشتریان در دورۀ کرونا

در دورۀ پاندمی کرونا، می توان با برقراری ارتباط موثر و درست، کسب و کار را نجات داد و حتی به سوی پیشرفت برد؛ در واقع، ارتباط موثر می تواند کلید حفظ رابطۀ کسب و کار با مشتریان باشد. طی این دوران، تبلیغات باید به گونه ای باشد که بتواند اعتماد مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه را جلب کنید، همچنین در این دوران می توان پیام مورد نظر را با استفاده از ارسال ایمیل یا به روزرسانی وب سایت، به مشتریان رساند و از این طریق، آن ها را حفظ کرد؛  همچنین، تغییر و تحولات مربوط به کسب و کار را نیز از همین طریق می توان اعلام کرد؛ به علاوه، تعامل با این مشتریان می تواند سبب تقویت و حفظ ارتباط و حتی اعتماد شود؛ به عنوان مثال، پاسخ دادن به یک نظر (comment) در شبکه های اجتماعی می تواند نوعی تعامل به شمار رود و سبب بهبود ارتباط با مشتری شود.

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، کرونا برای برخی از کسب و کارها تهدید بوده است و برخی دیگر فرصت. طی این دوره، برخی کسب و کارها ورشکست شدند یا به سمت ورشستگی رفتند و برخی دیگر توانستند به فروش و سود چشمگیری دست پیدا کنند؛ به طور کلی، کسب و کارهای آنلاین و کسب و کارهایی که به سوی آنلاین شدن پیش رفتند توانستند به سود دست پیدا کنند. هنوز مسیر پیش رو معلوم نیست و هیچ کس نمی داند قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد؛ بدین ترتیب، تا حد امکان می توانیم به فکر راهی برای رونق کسب و کارمان در دورۀ کرونا باشیم و پاندمی کرونا را تبدیل به فرصتی برای رونق کسب و کارمان کنیم.

نظرات (0)

تاکنون نظری ارسال نشده یا برای انتشار به تایید نرسیده است.

برترین دوره های کسب و کار

رفتار سازمانی

همه‌ی ما، زمانی که می‌خواهیم هدفی را پیش ببریم، گروهی جمع آوری می‌کنیم و به هرکدام، مسئولیتی را می‌سپاریم. هرکدام از افراد، وظایفی دارند که در ارتباط با یکدیگر و یا مخاطبین، معنا و تعریفی دقیق می‌یابد. به طور حتم، مدیریت این افراد برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، از اهمیت به سزایی برخوردار است. یک مدیر ...
نام استاد :

گلناز تاج الدین

طبقه درسی :

منابع انسانی

مدیریت زنجیره تامین

لوجستیک و یا مدیریت زنجیره‌ی تامین، شاخه ای از مدیریت است که در حالی که به قدیمی‌ترین فعالیت های کسب و کار می‌پردازد، به جدیدترین آن‌ها نیز توجه ویژه دارد. فعالیت‌های مدیریت زنجیره‌ی تامین که شامل ارتباطات، مدیریت موجودی، انبارداری، حمل و نقل و تعیین مجموعه‌های تولیدی می‌شود، از ابتدا و شروع یک تجار...
نام استاد :

سیداحسان الهی

طبقه درسی :

مدیریت پروژه

مدیریت عملیات

مدیریت عملیات، به انجام کار اصلی هر شرکت به صورت بهینه می‌پردازد. با توجه به گستردگی کاربرد مدیریت عملیات در تقریبا تمام کسب‌وکارهای حوزه کار و خدمات، آگاهی از اصول مدیریت عملیات برای هر مدیری لازم است. این درس از دروس اجباری تقریباً تمامی رشته‌های مدیریت در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ه...
نام استاد :

سیداحسان الهی

طبقه درسی :

مدیریت پروژه

تیم سازی و کار تیمی

کسب بهترین نتایج در سازمان‌ها به واسطه انجام فعالیت‌های تیمی ممکن می‌شود. کارتیمی باعث ترویج خلاقیت، حل بهتر مشکلات، ایجاد انگیزه در افراد و ارتقای بهره‌وری می‌شود. از طرفی چالش هایی در تیم سازی وجود دارد. افراد سلایق، اخلاق و امیال متفاوتی دارند. حال چطور می شود از این افراد یک تیم خوب ساخت؟ چطور ت...
نام استاد :

بهزاد حسین عباسی

طبقه درسی :

منابع انسانی

برنامه ريزي منابع سازمان

با بزرگ شدن اندازه شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرآیندها افزایش پیدا می‌کند. از طرفی انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمان‌بر است و نتایج بدست آمده از بررسی‌های دستی، به قدر کافی مطمئن و قابل استناد نخواهند بود.در این شرایط به‌کارگیری یک سیستم ERP برای مدیریت یکپارچه و اتوماتیک فرایندهای س...
نام استاد :

سعید روحانی

طبقه درسی :

منابع انسانی