مهارت های نرم ویژگی های شخصیتی و رفتارهای شما هستند و نقش قابل توجهی در پذیرش و ترفیع شما در مشاغل مختلف ایفا می کنند. این مهارت های ارزشمند، بر خلاف مهارت های فنی یا مهارت های سخت، هیچ ربطی به دانش شما در حوزۀ کاری تان ندارند، بلکه به رفتارهایی که در شرایط مختلف از خودتان نشان می دهید مربوط می شوند. حتی می توان این مهارت ها را در دستۀ ویژگی های شخصیتی یا عادات قرار داد. به عنوان مثال، نحوۀ تعامل با همکاران، نحوۀ حل مشکلات و شیوۀ مدیریت کارهای شخصی در دستۀ مهارت های نرم قرار می گیرند. اما مهارت های نرم فقط محدود به این موارد نمی شود. در این مطلب، برایتان خواهیم گفت که به مهارت هایی مهارت نرم گفته می شود و چگونه می توان آن ها را پرورش داد.
مهارت نرم چیست؟
مهارت های نرم به نحوۀ کار شما مربوط می شوند. از مهارت های نرم می توان به مهارت های بین فردی، مهارت های ارتباطی، مهارت های گوش دادن، مدیریت زمان و همدردی با دیگران اشاره کرد. مدیران همواره به دنبال استخدام کارکنانی هستند که مهارت های نرم را به خوبی در خودشان پرورش داده اند. کارکنانی که مهارت های فنی و مهارت های مختص به شغلشان را در خودشان تقویت کرده اند؛ اما نمی توانند زمان را مدیریت کنند یا کار تیمی انجام دهند، ممکن است نتوانند در محیط کارشان به موفقیت دست پیدا کنند.
مهارت های نرم برای موفقیت کارکنان ضروری هستند. علاوه بر این ها، تقریباً همۀ مشاغل به کارکنانی نیاز دارند که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و کارها را پیش ببرند. کسانی که مهارت های نرم را آموخته اند و آن ها را در خودشان تقویت کرده اند می توانند خیلی زود، با محیط سازگار شوند.
در مشاغل مشتری محور، مهارت های نرم نقشی بسیار حیاتی دارند. در چنین مشاغلی، کارکنان باید ارتباطی مستقیم با مشتری داشته باشند، در نتیجه، مهارت های نرم می توانند به کمکشان بیایند. به عنوان مثال، آن ها باید بتوانند با مشتری ارتباط مناسب را برقرار کنند، خوب به خواسته های مشتری گوش فرا دهند و خدمات یا محصولات مورد نظر را به مشتریان ارائه دهند.
انواع مهارت های نرم
مهارت های نرم شامل ویژگی های شخصی، خصایص شخصیتی و مهارت های ارتباطی مورد نیاز برای موفقیت در زندگی شغلی می شود. مهارت های نرم نحوۀ تعامل اشخاص را با یکدیگر مشخص می کنند. در ادامه، برخی از مهم ترین مهارت های نرم را بر خواهیم شمرد.
برقراری ارتباط
مهارت های برقرای ارتباط در همۀ مشاغل اهمیت دارند. باید بتوانید با دیگر اشخاص مرتبط با کارتان، مانند مراجعان، مشتریان، کارفرمایان یا همکاران تان، ارتباط برقرار کنید. باید منظورتان شفاف بیان کنید، چه به صورت کلامی و چه از طریق نوشتار.
همچنین باید بتوانید شنوندۀ خوبی باشید. کارکنانی موفق خواهند شد که علاوه بر توانایی بیان ایده هایشان، بتوانند به صحبت های دیگران نیز گوش دهند و با آن ها همدلی کنند. گوش دادن از مهارت های بسیار مهم در مشاغل مشتری محور به شمار می رود.
از مهم ترین مهارت های ارتباطی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
گوش دادن
مذاکره
برقراری ارتباط غیرکلامی
خوانش زبان بدن
قصه گویی
مهارت کلامی
ارتباط بصری
نگارش گزارش یا پروپوزال
مهارت نگارش
تفکر انتقادی
در همۀ مشاغل، کارکنانی که بتوانند شرایط را تجزیه و تحلیل کنند و تصمیمات سنجیده بگیرند، ارجح هستند. فرقی نمی کند در حوزۀ تحلیل داده ها کار کنید، معلم باشید یا اینکه سیستم گرمایشی منازل را تعمیر کنید، در هر صورت، باید بتوانید مشکل را تشخیص دهید، تفکر انتقادی داشته باشید و راه حل مناسب را برگزینید. از مهارت های مرتبط با تفکر انتقادی می توان به خلاقیت، انعطاف پذیری و کنجکاوی اشاره کرد.
در ادامه، برخی دیگر از مهارت های مربوط تفکر انتقادی را برای تان خواهیم گفت:
سازش پذیری
خلاقیت
نگرش انتقادی
میل به یادگیری
تفکر منطقی
نواوری
انعطاف پذیری
حل مشکل
پژوهش
رهبری
بسیاری از کارفرمایان می خواهند بدانند که آیا شما می توانید در شرایط بحرانی و تحت فشار، تصمیمات درستی را اتخاذ کنید و به مدیریت اوضاع بپردازید. با تقویت مهارت های رهبری، می توانید از عهدۀ این مسئله برآیید. از این رو، اگر در شغل مورد نظرتان، امکان ترفیع و پیشرفت وجود داشته باشد، کارفرما می خواهد بداند که آیا شما مهارت رهبری را در خودتان تقویت کرده اید یا خیر.
از دیگر مهارت های مربوط به رهبری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مدیریت اختلافات
تصمیم گیری
ارائۀ بازخورد شفاف
الهام بخشیدن به دیگران
مدیریت
مدیریت مکالمه های دشوار
ایجاد انگیزه
مدیریت پروژه
کوچینگ موفقیت آمیز
نظارت
مدیریت استعدادها
مثبت اندیشی
کارفرمایان همواره به دنبال استخدام اشخاص مثبت اندیش هستند. آن ها کارکنانی را ترجیح می دهند که بتوانند با دیگران روابط دوستان برقرار کنند، مشتاق به کار کردن باشند و بتوانند این شادی و اشتیاق را در دیگران نیز ایجاد کنند. در فضاهای پراسترس کاری، مهارت مثبت اندیشی اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.
از مهارت های مروبوط به مثبت اندیشی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
اعتماد به نفس
همکاری
صداقت
شوخ طبعی
صبوری
کار تیمی
کار تیمی اهمیت بسیار زیادی دارد. کارکنان باید بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و پروژه ها را به انجام برسانند. توانایی مذاکره، توانایی ارائه و پذیرش بازخورد و همچنین پذیرش تنوع از مهم ترین مهارت ها به شمار می روند. از دیگر مهارت های مربوط به کار تیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تحمل پذیرش بازخورد
همکاری
خدمات مشتری
کنار آمدن با شرایط دشوار
هوش عاطفی
همدلی
ایجاد روابط بین فردی
کنار آمدن با انسان های دشوار
خودآگاهی
مهارت فروش
مهارت های اجتماعی
دیگر مهارت های نرم
تا به این جا با مهارت نرم و برخی از مهمترین مهارت های نرم آشنا شدید. در ادامه، برخی دیگر از مهارت های نرم را نیز بر خواهیم شمرد.
اراده
اخلاق کسب و کار
آگاهی از ترندهای کسب و کار
مدیریت عواطف
پیروی از قوانین
کار کردن تحت فشار
استقلال
مدیریت دانش
مدیریت عملکرد
بهبود روند
مدیریت استرس
صبوری
ایجاد توازن میان زندگی و کار
سخن آخر
تا به اینجا، با مهارت های نرم و تاثیرشان بر زندگی شغلی تان آشنا شدید. برای موفقیت در مسیر شغلی تان، باید به فکر یادگیری و پرورش این مهارت ها باشید. مهارت های نرم متفاوت از مهارت های سخت هستند، در نتیجه، نحوۀ یادگیری شان نیز متفاوت از یکدیگر است. مهارت های سخت قابل سنجش هستند، در نتیجه، یادگیری شان، در مقایسه با یادگیری مهارت های نرم، بسیار آسان تر است.