سبد خرید خالي مي باشد

Change Management 3

 

 

اصول و روش های مدیریت تغییرات در شرایط بحرانی


هر بحران از سه مرحله تشکیل شده است: «ابتدا»، «میانه» و «انتها». هر کدام از این مرحله ها، رفته رفته به نمایش در می آیند. عملکرد هر کسب و کار، در میانۀ راهِ بحران می تواند مشخص کند که آیا انتهای بحران به فاجعه ای عظیم ختم خواهد شد یا اینکه همه چیز به خیر خواهد گذشت. هر بحرانی سرشار از پیچیدگی ها و تغییرات است؛ از این رو، «مدیریت تغییرات» می تواند همان چیزی باشد که کسب و کار را از عاقبت فاجعه آمیز بحران نجات می دهد. در دوران بحران، همه چیز با سرعتی باور نکردنی پیش می رود؛ اما با به کار بستن اصول و روش های مدیریت تغییرات می توان همه چیز را در شرایط بحرانی مدیریت کرد. در این مطلب، هر آنچه لازم است در مورد اصول و روش های مدیریت تغییرات در شرایط بحرانی بدانید را برایتان خواهیم گفت. 

 

  • همواره در حال چارچوب بندی بحران باشید

وقتی بحرانی پیش می آید، به هیچ وجه، تصور نکنید که همۀ ابعاد بحران را به خوبی شناسایی کرده اید  و توانسته اید چارچوبش را مشخص کنید. چرا که بحران همواره ابعاد جدیدی را از خودش به نمایش می گذارد. هنگام وقوع بحران، انعطاف پذیر بوده و همواره پذیرای تغییرات و اطلاعات جدید باشید. اگر تحلیل های تازه، داده های جدیدی را در اختیارتان قرار داد، پذیرای آن باشید و برنامه تان را براساس داده های جدید تغییر دهید؛ در واقع، بحران می تواند هر روز رنگ عوض کند! آنچه را تا دیروز بی اهمیت تلقی می کردید، ناگهان اهمیت پیدا می کند؛ در نتیجه، باید همواره در حال تعیین چارچوب های بحران باشید؛ به عبارت دیگر، باید به طور مداوم، بحران و تغییرات حاصل از آن را مدیریت کنید.

 

  • با دیگران ارتباط برقرار کنید

در دوران بحران، با همۀ اعضای شرکت ارتباط برقرار کنید، از صاحبان آن گرفته تا کارمندان! حتی سعی کنید با مشتریان یا کاربران نیز ارتباط برقرار کنید. برقراری چنین ارتباط هایی باعث می شود همواره در جریان همۀ امور و تغییرات قرار بگیرید و در صورت نیاز، بتوانید بهترین و سریع ترین تصمیم ها را اتخاذ کنید. یادتان باشد که شفافیت و صداقت، از لازمه های این ارتباط به شمار می روند.

 

  • آمادگی رویارویی با هر اتفاق پیش بینی نشده ای را داشته باشید

مدیر بحران باید بداند که اشخاص در شرایط عادی، عملکرد متفاوتی از شرایط بحرانی دارند و همین بر غیرقابل پیش بینی بودن شرایط بحرانی می افزاید. این آمادگی باید در جهات مختلف صورت بگیرد؛ به عنوان مثال، باید خودتان را برای رویارویی با شرایطی آماده کنید که در آن، امکان استفاده از هیچ یک از ابزارهای تکنولوژی وجود ندارد.

 

  • هم فکری را از یاد نبرید

همکاری و هم فکری از مهم ترین اصول مدیریت تغییرات به شمار می روند و می توانند شما را به سمت موفقیت پیش ببرند. از طریق هم فکری، می توانید راه حل های مناسبی را برای رویارویی با بحران مورد نظر بیابید.

 

  • تیم خود را آموزش دهید

در شرایط بحرانی، از کارکنان پشتیبانی کنید و آموزش های لازم را به آن ها بدهید؛ در واقع، باید طی جلسه های متعدد، آن ها را با شیوۀ درست رویارویی با بحران و تغییرات آشنا کنید و شیوه های جدید را به آن ها یاد دهید. چنین کاری روند کار را بهبود می بخشد و تغییرات آینده را تسهیل می کند.

 

  • به صحبت های کارکنان گوش فرا دهید

در شرایط بحرانی و ایجاد تغییرات، با کارکنان وارد مکالمه شوید. از آن ها در مورد شرایط و شیوه های جدید سوال کنید و اجازه دهید ارتباط تان به شیوۀ مکالمه و دو طرفه باشد؛ به عبارت دیگر، نباید همیشه متکلم وحده باشید.

 

  • پاداش بدهید

77 درصد از کارکنان می گویند که اگر مدیران زحماتشان را ببینند و از آن ها قدردانی کنند، با پشتکار بیشتری به تلاش خواهند پردخت؛ از این رو، چنین رویکردی می تواند در مدیریت تغییرات نیز به کمک مدیران بیاید. همان طور که گفتیم، ایجاد تغییرات و سازگاری با آن ها دشوار است و در شرایط بحرانی، این دشواری به مراتب بیشتر خواهد شد. این موضوع در مورد کارکنان نیز صدق می کند. اگر می خواهید در شرایط بحرانی، کارکنان زودتر با تغییرات سازگار شوند و کارآیی بالایی داشته باشند، دستاوردهایشان را ببینید و از آن ها قدردانی کنید.

 

 

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، مدیریت تغییرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در شرایط بحرانی می تواند به یاری کارکنان، مدیران و کسب و کار بیاید. اگر می خواهید از دوران بحران، پیروز و سربلند به در آیید، به هیچ وجه نمی توانید مدیریت تغییرات را نادیده بگیرد. در سخت ترین بحران ها، مدیریت تغییرات، ناجی کسب و کارها خواهد بود.

نظرات (0)

تاکنون نظری ارسال نشده یا برای انتشار به تایید نرسیده است.

برترین دوره های مهارتی

مدیریت استرس

 استرس خواه ناخواه در زندگی همه‌ی ما وجود دارد و مدیریت و کنترل آن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی امروزی است. استرس یک حالت روحی است که بر اثر فشار های خانوادگی، کاری، روزمره و ... در فردی ایجاد می شود و بهتر است هر فردی روش های مدیریت استرس را آموخته باشد. استرس موجب می شود تا اخلال در روحیات فرد ...
نام استاد :

فرشاد رضایی نامدار

طبقه درسی :

مهارت‌های فردی

مهارت ارتباط موثر

ارتباط موثر چیست و داشتن مهارت ارتباط موثر چه تاثیری بر زندگی روزمره ی ما و موفقیت های ما دارد؟ روزانه در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، مردم در تلاشند تا در هر لحظه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. موفقیت در مورد کار، جایگاه اجتماعی و ... در گرو برقراری ارتباط موثر و کارا است. این ارتباط از راه های ...
نام استاد :

سیدمحمد صادق میری

طبقه درسی :

مهارت‌های فردی

مدیریت تعارض در کار و زندگی

تعارض بخشی از زندگی روزانه ما است، اختلاف نظر درباره کوچکترین تا بزرگترین مسائل با افرادی که ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند باعث بروز تعارض و درگیری می‌شود. مدیریت تعارض یکی از مهارت‌های زندگی است که به ما کمک می‌کند زندگی آرام‌تر و بهتری داشته باشیم .دراین دوره آموزشی با مهارت حل تعارض، راهبردها و ...
نام استاد :

دکتر داوود ذوالفقاری

طبقه درسی :

مهارت‌های فردی

مدیریت زمان به روش کیمیاگران

زمان با ارزش‏ ترین دارایی برای هر انسان است و همه انسان ها به یک اندازه از این ثروت و دارایی برخوردارند. استفاده ی مناسب از زمان و یا به تعبیری مدیریت زمان ، به شما کمک می کند تا در بسیاری از امور موفق باشید. اموری مانند ازدواج، کار، تحصیلات و امور مهم روزمره. البته لازم به ذکر است وقت شناسی که از م...
نام استاد :

دکتر عقیل تقی زاده

طبقه درسی :

مهارت‌های فردی