با تقویت مهارت های نرم، خود را تبدیل به یک ابرقدرت کنید!
عده ای مهارت های نرم را جدی نمی گیرند و آن ها را صرفاً در دستۀ خصایص اخلاقی و رفتاری قرار می دهند؛ اما مهارت های نرم در مواردی مانند برقراری ارتباط با دیگران، همکاری و انجام کار گروهی، می توانند شما را تبدیل به یک ابرقدرت کنند. مهارت های نرم آن قدر اهمیت دارند که گاهی می توانند نتیجۀ کار را تغییر دهند؛ به همین دلیل، بسیاری آن را «مهارت قدرت» می دانند. در این مطلب، برایتان خواهیم گفت که چگونه می توانید با تقویت مهارت های نرم، خود را تبدیل به یک ابرقدرت کنید.
مهارت نرم چیست؟
پیش از هر چیزی، باید بدانیم که مهارت نرم چیست؟ مهارت های نرم در دستۀ مهارت های غیر تکنیکی قرار می گیرند؛ اما در هر زمینه ای، به کمک شما می آیند. از مهارت های نرم می توان به این موارد اشاره کرد:
- توانایی برقراری ارتباط
- توانایی انجام کار گروهی
- توانایی حل مسئله
- رهبری
- مسئولیت پذیری
مهارت های نرم در دستۀ مهارت های قابل انتقال قرار می گیرند. همان طور که پیداست، این مهارت ها به تخصص یا حرفۀ خاصی مربوط نمی شوند. مهارت های نرم از ویژگی های شخصیتی شما به شمار می روند و مربوط به نگرش و بینش شما هستند.
چرا مهارت های نرم مهم اند؟
و اما چرا مهارت های نرم، مهم اند؟ مهارت نرم همان چیزی است که شما را از گزینۀ مناسب، تبدیل به گزینۀ ایده آل می کند. در بازار داغ رقابت، دیگر فقط مهارت های حرفه ای نیستند که شما را از دیگر کارکنان متمایز می کنند، بلکه مهارت های نرم نیز سبب تمایز و برتری شما می شوند. در هر شغل و سمتی، داشتن مهارت های نرم و در نتیجه، توانایی برقراری ارتباط کارآمد با دیگران، می تواند به کمک شما بیاید.
به نمونه های زیر توجه کنید تا اهمیت مهارت های نرم برایتان روشن شود:
- پزشک حاذقی که توانایی بالایی در تشخیص و درمان بیماری دارد؛ اما از هوش هیجانی بالایی برخوردار نیست و بیمارانش نمی توانند به راحتی با او ارتباط برقرار کنند، بالطبع محبوبیت چندانی در میان بیمارانش نخواهد داشت.
- فروشنده ای که شناخت عمیقی از بازار دارد؛ اما مهارت های نرم ندارد، نمی تواند مشتریان را جذب و آن ها را حفظ کند.
مهارت های نرم فقط در مواجهه با مشتریان و مراجعان اهمیت پیدا نمی کنند، بلکه این مهارت ها در تعامل همکاران با یکدیگر نیز حائز اهمیت می شوند؛ در واقع، مهارت های نرم می توانند موجبات موفقیت شما را در تیم ها و سازمان ها فراهم سازند، حتی می توان گفت که میزان کارآیی و سلامت یک محیط کار، ارتباط تنگاتنگی با میزان مهارت های نرم کارکنان آن دارد.
مهم ترین مهارت های نرم
بحث مهارت های نرم بسیار گسترده است؛ اما به هیچ وجه خسته کننده نیست. در ادامه، مهم ترین مهارت های نرم را برایتان برخواهیم شمرد.
- برقراری ارتباط با دیگران
مهارت برقراری ارتباط با دیگران، یکی از مهم ترین مهارت های نرم به شمار می رود. اشخاصی که می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، همچنین توانایی آن را دارند که لحن صحبتشان را متناسب با مخاطب و شرایط انتخاب کنند، عملکرد بهتری داشته باشند و مسائل پیچیده را نیز برای کارکنان و مراجعان توضیح دهند.
«گوش دادن»، یکی از مهم ترین مهارت های کلیدی ارتباطی است. اگر این مهارت را در خودتان تقویت کنید، می توانید صحبت های اطرافیانتان را بهتر درک کنید؛ در نتیجه، واکنش بهتری نیز به آن ها نشان دهید.
مهارت های کلامی و غیرکلامی نیز می توانند در تقویت ارتباطات شما تاثیر مثبتی داشته باشند. این مهارت ها می توانند در ارتباطات کتبی تان نیز به کمکتان بیایند؛ به عنوان مثال، بسیاری از ارتباطات کاری از طریق ارسال ایمیل شکل می گیرند؛ در نتیجه، این مهارت ها باعث می شوند بتوانید پیامتان را واضح تر و خلاصه تر بیان کنید.
- خود انگیزشی
داشتن نگرش مثبت، از حیاتی ترین مهارت های نرم به شمار می رود. چنین نگرشی حاکی از تعهدپذیری و قابل اطمینان بودن شماست. اگر می خواهید باانگیزه و مثبت نگر بودن در شما نمایان باشد، به چهار مهارت زیر فکر کنید:
- مثبت اندیشی
- بلند همتی
- ابتکار عمل
- تعهد
- رهبری
رهبری یکی دیگر از مهارت های نرم به شمار می رود. اگر این مهارت را داشته باشید، دیگران خیلی زود آن را در شما مشاهده می کنند، حتی اگر در سمت مدیریت یا رهبری نباشید. کسانی که مهارت رهبری دارند می توانند تیم یا سازمان را به سوی موفقیت پیش ببرند.
چنین ویژگی هایی را در اشخاصی با مهارت رهبری خواهید دید:
- نگرش مثبت
- توانایی اتخاذ تصمیم های درست
- توانایی مدیریت کشمکش یا حل مسئله
- توانایی برقراری ارتباط
- خودانگیزشی و توانایی ایجاد انگیزه در دیگران
- مسئولیت پذیری
مسئولیت پذیری یکی دیگر از مهم ترین مهارت های نرم به شمار می رود.
- کار تیمی
مهارت کار تیمی، درست مثل مهارت رهبری، مستلزم داشتن ترکیبی از دیگر مهارت های نرم است.
- حل مسئله
مهارت حل مسئله، فقط مستلزم داشتن خلاقیت و نگاه انتقادی و تحلیلی نیست، بلکه باید طرز فکر خاصی داشت. کسانی که با خونسردی به سراغ حل مسائل و مشکلات می روند، معمولاً به راه حل های کارآمدتری دست پیدا می کنند. گاهی نمی توان مشکلات را بدون کمک دیگران حل کرد؛ به همین دلیل، مهارت کار تیمی و حل مسئله، در کنار یکدیگر می توانند بسیار کمک کننده باشند.
- توانایی کار کردن تحت فشار و مدیریت زمان
اگر بتوانید در شرایط سخت، استرس را کنار بگذارید، به خوبی فکر کنید و کار را به درستی انجام دهید یا تصمیم مناسبی بگیرید، یعنی از پس فشارها و سختی ها برآمده اید؛ همچنین، اگر توانایی مدیریت زمان را داشته باشید، می توانید با اولویت بندی کارها و زمان بندی آن ها، از پس شلوغ ترین برنامه ها و دشوارترین شرایط نیز بربیایید.
- انعطاف پذیری
انعطاف پذیری یکی دیگر از مهم ترین مهارت های نرم به شمار می رود. داشتن مهارت انعطاف پذیری، یعنی اینکه شما می توانید به راحتی با تغییرات وفق پیدا کنید، مسئولیت های جدید را بپذیرید و با اشخاص کنار بیایید.
سخن آخر
کسب مهارت های نرم، به راحتی یادگیری مهارت های سخت و تکنیکی نیست. برای یادیگری مهارت های نرم و پرورش آن ها، به زمان و انرژی نیاز دارید. با مطالعه، مشاهده و تمرین و تکرار، می توانید مهارت های نرم را در خودتان تقویت کنید و تبدیل به یک ابرقدرت شوید.