سبد خرید خالي مي باشد

وقت طلاست! همۀ ما این را می دانیم. جالب است بدانید که گاهی واقعاً مشکل ما کمبود این طلا نیست، بلکه نحوۀ مدیریت آن است. با مدیریت زمان و برنامه ریزی درست، می توانیم بین کار و تفریحاتمان تعادل برقرار کنیم و به انجام هر دوی آن ها برسیم. امروز، بیش از پنجاه تکنیک مدیریت زمان وجود دارد. در واقع، تکنیک های مدیریت زمان آن قدر متنوع هستند که شما با هر ویژگی شخصیتی می توانید تکنیک مختص به خودتان را از میان آن ها بیابید. در این مطلب، چند تکنیک برتر مدیریت زمان را برگزیده ایم و آن ها را به شما معرفی می کنیم.  اگر می خواهید با چند روش مدریت زمان برای کارایی بهتر و رضایت بیشتر از خود آشنا شوید، با ما همراه باشید.

تکنیک پومودورو (Pomodoro Technique)

در اواخر دهۀ 1980، فرانچسکو سیریلو (Francesco Cirillo) تکنیک پومودورو را طراحی کرد. در زبان ایتالیایی، Pmodoro به معنای گوجه است. بر اساس این تکنیک، کارها را باید به چندین قسمت تقسیم کرد و آن ها را در فواصل زمانی انجام داد؛ یعنی پس از 25 دقیقه کار، 5 دقیقه استراحت کنید. هر کدام از این دوره های 25 دقیقه ای «پومودورو» نام دارد.سیریلو از تایمری گوجه ای شکل استفاده می کرد؛ به همین دلیل، نام پومودورو، به معنای گوجه، را برای این تکنیک انتخاب کرد. پس از چهار پومودورو (دورۀ 25 دقیقه ای)، دورۀ بلندمدت تر، یعنی 15 تا 20 دقیقه، استراحت می کنید. البته، هیچ چیزی نباید سبب ایجاد اختلال در این دوره های 25 دقیقه ای شود.

فلسفۀ موجود در پس این تکنیک، بسیار ساده است؛ استراحت های مکرر سبب افزایش چابکی ذهن می شود و همچنین، باعث می شود احساس خستگی به سراغتان نیاید. با استفاده از این تکنیک، ذهن شما همواره برای انجام کارهای جدید آماده است و هیچ چیزی، اعم از فیسبوک و توئیتر، نمی تواند حواستان را پرت کند.

تکنیک GTD

GTD یکی دیگر از مشهورترین تکنیک های مدیریت زمان به شمار می رود. GTD مخفف عبارت Getting Things Done، به معنای «انجام دادن کارها» است. دیوید آلن (David Allen) این تکنیک مدیریت زمان را طراحی کرد. در این تکنیک، شما باید همۀ کارهایتان را روی کاغذ یادداشت کنید، سپس آن ها را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید؛ اما چرا باید کارهای مورد نظرمان را یادداشت کنیم؟ وقتی شما کارها را یادداشت می کنید، آن ها را پیش چشمتان مشاهده می کنید و می توانید رویشان تمرکز کنید. در واقع، دیگر نیازی نیست برای یادآوری آن ها فکر کنید و به حافظه تان مراجعه کنید.

با سازمان دهی کارهای تان، می توانید آن ها را به راحتی مدیریت کنید. همچنین، این کار سبب کاهش استرس و اضطراب در شما خواهد شد. تکنیک مدیریت زمان GTD امکان مدیریت بهتر کار و زمان را به شما می دهد.

ماتریس آیزن هاور (The Eisenhower Matrix)

اگر اهداف و کارهایتان را اولویت بندی کنید، می توانید به راحتی، از پس انجامشان بربیایید. ماتریس آیزن هاور از محبوب ترین چارچوب ها برای اولویت بندی وظایف و کارها به شمار می رود. دوایت دیوید آیزن هاور (Dwight D. Eisenhower) سی و چهارمین رئیس جمهور آمریکا بود. در ماتریس وی، کارها به چهار قسمت تقسیم می شدند:

ضروری+ مهم

غیر ضروری+ مهم

ضروری+ غیرمهم

غیرمهم+غیرضروری

کارهای ضروری:  همان کارهایی هستند که احساس می کنید باید سریع بهشان رسیدگی کنید (مانند پاسخ دادن به ایمیل یا پیام). همچنین، کارهایی که ددلاین دارند و باید آن ها را در وقت مشخصی تحویل دهید در زمرۀ کارهای ضروری قرار می گیرند.

کارهای مهم: کارهای مهم همان کارهایی هستند که به اهداف بلندمدت شما مربوط می شوند. این کارها بخشی از چشم انداز شما در مورد زندگی یا کسب و کارتان هستند.

کارهای ضروری و مهم در اولویت قرار دادند.

و اما منظور از کارهای «مهم اما غیرضروری» چیست؟ کارهای مانند ورزش کردن، یادگیری و برقراری ارتباط با دیگران در این دسته قرار می گیرند.

این روش مدیریت زمان به شما کمک می کند به همۀ کارهای ضروری و مهم تان برسید و تفریحات تان را نیز در برنامه تان بگنجانید.

قورباغه رو قورت بده

تکنیک « قورباغه رو قورت بده » متعلق به برایان ترسی (Brian Tracy) است. اما این به چه معنا است؟ قورباغۀ شما دشوارترین و مهم ترین کاری است که طی روز، باید انجام دهید.  این کار را در اولویت قرار دهید و پیش از هر کار دیگری، انجامش دهد. بدین ترتیب، بقیۀ کارها برایتان راحت تر به نظر می رسند. در همان ابتدای روز، از این که دشوارترین و مهم ترین کار را انجام داده اید حسی خوشایند به سراغتان خواهد آمد و بدین ترتیب، با انرژی، به سراغ انجام دیگر کارها خواهید رفت.

سخن آخر

تا به اینجا، برخی از محبوب ترین تکنیک های مدیریت زمان را برشمردیم. همانطور که مشاهده کردید تکنیک های مدیریت زمان انواع متعددی دارند و شما بسته به روحیه و کارهای تان، می توانید بهترین آن ها را برگزینید و با برنامه ریزی و مدیریت زمان تان، هم از کارتان لذت ببرید و هم به تفریحات و کارهای شخصی تان برسید.

نظرات (0)

تاکنون نظری ارسال نشده یا برای انتشار به تایید نرسیده است.

برترین دوره های مهارتی

مدیریت استرس

 استرس خواه ناخواه در زندگی همه‌ی ما وجود دارد و مدیریت و کنترل آن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی امروزی است. استرس یک حالت روحی است که بر اثر فشار های خانوادگی، کاری، روزمره و ... در فردی ایجاد می شود و بهتر است هر فردی روش های مدیریت استرس را آموخته باشد. استرس موجب می شود تا اخلال در روحیات فرد ...
نام استاد :

فرشاد رضایی نامدار

طبقه درسی :

مهارت‌های فردی

مهارت ارتباط موثر

ارتباط موثر چیست و داشتن مهارت ارتباط موثر چه تاثیری بر زندگی روزمره ی ما و موفقیت های ما دارد؟ روزانه در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، مردم در تلاشند تا در هر لحظه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. موفقیت در مورد کار، جایگاه اجتماعی و ... در گرو برقراری ارتباط موثر و کارا است. این ارتباط از راه های ...
نام استاد :

سیدمحمد صادق میری

طبقه درسی :

مهارت‌های فردی

مدیریت تعارض در کار و زندگی

تعارض بخشی از زندگی روزانه ما است، اختلاف نظر درباره کوچکترین تا بزرگترین مسائل با افرادی که ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند باعث بروز تعارض و درگیری می‌شود. مدیریت تعارض یکی از مهارت‌های زندگی است که به ما کمک می‌کند زندگی آرام‌تر و بهتری داشته باشیم .دراین دوره آموزشی با مهارت حل تعارض، راهبردها و ...
نام استاد :

دکتر داوود ذوالفقاری

طبقه درسی :

مهارت‌های فردی

مدیریت زمان به روش کیمیاگران

زمان با ارزش‏ ترین دارایی برای هر انسان است و همه انسان ها به یک اندازه از این ثروت و دارایی برخوردارند. استفاده ی مناسب از زمان و یا به تعبیری مدیریت زمان ، به شما کمک می کند تا در بسیاری از امور موفق باشید. اموری مانند ازدواج، کار، تحصیلات و امور مهم روزمره. البته لازم به ذکر است وقت شناسی که از م...
نام استاد :

دکتر عقیل تقی زاده

طبقه درسی :

مهارت‌های فردی