درس هایی که در دانشگاه پیرامون کسب و کارها می آموزیم، نمی توانند به اندازۀ تجربه هایی که حین کار یاد می گیریم اثربخش باشند؛ در واقع، تجربیات دنیای واقعی متفاوت از درس های آکادمیک هستند. سال 2020، درس های ارزشمندی را در مورد کسب و کار به همگان یاد داد. مدیران و کارآفرینان از مواردی مانند شیوع کرونا، دورکاری و قرنطینه، درس های ارزشمندی آموختند که شاید با سال ها سال مطالعه و حضور در دانشگاه نیز نمی توانستند آن ها را یاد بگیرند. در این مطلب، 10 درسی که برای ادامۀ کسب و کار خود در آینده باید بدانید را برایتان خواهیم گفت.
- همیشه اوضاع به روال عادی پیش نمی رود!
یکی از ارزشمندترین درس هایی که از 2020 یاد گرفتیم این بود که اوضاع همیشه به روال عادی پیش نمی رود؛ به عبارت دیگر، اوضاع همیشه عادی و بر وفق مراد ما نیست. ممکن است شیوع بیماری یا هر دلیل دیگری نظم موجود را بر هم بزند؛ از این رو، باید همیشه خودمان را برای اتفاقات ناگهانی آماده کنیم. این آمادگی باعث می شود خیلی زود با آن ها سازگار شویم و اجازه ندهیم آسیبی به کسب و کارمان وارد کنند.
- به قدرت کار تیمی ایمان داشته باشید!
تا سال 2020، مدیران به قدرت کار تیمی ایمان نیاورده بودند. کار تیمی می تواند به پیشرفت و تداوم هر کسب و کاری کمک کند. سال 2020 اضطراب و تردید زیادی را به همراه داشت و کسب و کارها همواره برای بقا یافتن و نابود نشدن تلاش می کردند. این بحران، آزمون سختی برای کسب و کارها بود و مدیران دریافتند که اگر همۀ کارکنان و اعضای تیم به یکدیگر اطمینان داشته باشند، با هم متحد شوند و همگی یک هدف را دنبال کنند، می توانند در بدترین شرایط نیز کارها را پیش ببرند و کسب و کار را نجات دهند و حتی آن را رونق ببخشند.
- تکنولوژی بهترین دوست شما است!
سال 2020 به مدیران کسب و کارها یاد داد که با استفاده از ابزار و دستگاه های مناسب، می توان کسب و کار را از راه دور کنترل و مدیریت کرد و از این طریق، آن را از خطر سقوط نجات داد. شیوع کرونا بسیار ناگهانی بود و توانست ضربۀ سختی به کسب و کارهایی که امکانات دیجیتالی کافی نداشتند وارد کند. این پلتفرم ها و تکنولوژی ها سال هاست که وجود دارند؛ اما شیوع کرونا توانست اهمیت واقعی آن ها را به ما نشان دهد.
- آشفتگی می تواند نردبان شما باشد!
سال 2020 به مدیران کسب و کارها یاد داد که در آشفتگی و بحران نیز می توان بقا یافت و حتی پیشرفت کرد! در آشفتگی نیز فرصت هایی وجود دارد که اگر از قبل خودمان را آماده کرده باشیم، می توانیم از آن ها بهره بگیریم.
- بیشتر به بازاریابی همه کاره Omnichannel)) توجه کنید!
وقتی صحبت از بازاریابی آنلاین به میان می آید، بیشتر کسب و کارها یاد گوگل (Google)، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی می افتند. بی شک این کانال ها بسیار اثرگذارند؛ اما کسب و کارهای کوچک می توانند به سراغ آن دسته از کانال های بازاریابی بروند که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ به عنوان مثال، Microsoft Ads، Pinterest، Twitter، Yelp، Yahoo Ads و حتی Quora ، می توانند گزینه های بسیار مناسبی باشند. ممکن است این کانال ها به اندازۀ گوگل یا اینستاگرام مخاطب نداشته باشند؛ اما بی تاثیر هم نیستند و می توانند به جذب مخاطب کمک کنند؛ در ضمن، به یاد داشته باشید که گاهی حفظ مخاطب، مهم تر از جذب آن است!
- تجهیزات را اجاره کنید، نخرید!
یکی از ارزشمندترین درس هایی که سال 2020 به مدیران کسب و کارها آموخت این بود که باید تا جای ممکن، هزینه ها را پایین نگه داشت؛ به عنوان مثال، به جای خرید تجهیزات، می توانید آن ها را اجاره کنید. این موضوع در مورد کسب و کارهای کوچک اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ در واقع، بهتر است کسب و کارهای کوچک همواره به دنبال راه های مقرون به صرفه باشند.
- تبلیغات همیشه اثرگذار است!
سال 2020 به مدیران کسب و کارها ثابت کرد که تبلیغات همیشه حیاتی است و نباید از آن دست کشید. بحران سال 2020 باعث شد بسیاری از کسب و کارها بودجۀ تبلیغاتشان را قطع کنند؛ اما در این بین، کسب و کارهایی سود کردند که به تبلیغات پرداختند و حتی بودجۀ تبلیغاتشان را نیز افزایش دادند. وقتی رقبا صحنه را ترک می کنند، تبلیغات اثرگذارتر خواهد بود.
- اطمینان، ارزشمندترین سرمایه در کسب و کار است!
شیوع کرونا به مدیران کسب و کارها یاد داد که «اطمینان»، ارزشمندترین سرمایه در کسب و کار به شمار می رود. تا پیش از این تصور بر این بود که اگر کارکنان را همواره زیر نظر نداشته باشیم، عملکرد مناسبی نخواهند داشت؛ اما دورکاری دوران قرنطینه، خط بطلان بر این باور کشید؛ در واقع در طول دورکاری، کارکنان می توانستند خودشان، زمان و برنامه شان را مدیریت کنند و این تاثیر شگفت انگیزی بر کارآیی، خلاقیت، رضایت شغلی و رفاه کلی آن ها داشت؛ در واقع، آن ها در دوران دورکاری ساعات بیشتری را صرف انجام کارها می کردند. استقلال، سبب افزایش کارآیی می شود.
- همواره روی خودتان سرمایه گذاری کنید!
سال 2020 به مدیران کسب و کارها یاد داد که باید همواره روی خودشان و کسب و کارشان سرمایه گذاری کنند؛ به عنوان مثال، همواره در حال یادگیری و تقویت مهارت های مختلف باشید!
- نباید کارها را به تعویق انداخت!
سال 2020 درس بزرگ دیگری نیز به مدیران کسب و کارها داد: «کارها را به تعویق نیندازید و زود دست به کار شوید!» در واقع، باید کمال گرایی را کنار بگذارید و هرگز منتظر شرایط ایده آل نمانید! به عبارتی، کمال گرایی دشمن هر کسب و کاری است؛ به خصوص کسب و کارهایی که در ابتدای مسیر قرار دارند! سال 2020 به ما یاد داد که نمی توانیم آیندۀ بازار را پیش بینی کنیم؛ از این رو، نباید همواره کار را به تعویق بیندازیم. شاید هیچ وقت لحظۀ ایده آل فرا نرسد. راه اندازی کسب و کار یا تولید محصولی را به تعویق نیندازید، چرا که همیشه وقت برای پیشرفت و بهبود وجود دارد، فقط کافی است شروع کنید!
سخن آخر
با شیوع ناگهانی کرونا، روند کسب و کارها تغییر کرد و همۀ جلسه های مهم به صورت آنلاین برگزار شد؛ جلسه هایی که هیچ کس تصورش را نمی کرد روزی به صورت غیرحضوری و آنلاین صورت بگیرند! از اتفاقات این سال عجیب یاد می گیریم که باید همواره انعطاف پذیر بوده و آمادگی و تجهیزات لازم برای رویارویی با هر شرایطی را داشته باشیم؛ در واقع، باید بدانیم که اوضاع همیشه بر یک قرار باقی نخواهند ماند. تقاضا تغییر می کند، چرا که نیازهای مردم نیز تغییر می کنند؛ همچنین، روند کسب و کار تغییر می کند، چون همیشه جریان های خارجی بر آن تاثیر می گذارد. باید همواره آمادۀ پذیرش شرایط جدید باشیم و بدون دردسر، شرایط قدیمی را فراموش کنیم. به عبارت دیگر، باید همواره مشق سازگاری و انعطاف پذیری کنیم.