مفهوم یادگیری الکترونیکی و طراحی تدریس (مدل دستور)
1 مفهوم یادگیری الکترونیکی و طراحی تدریس (مدل دستور)
1.1 اهداف دوره:
- با مفهوم یادگیری الکترونیکی و پارادایم یادگیری در آن آشنا می شود.
- تفاوتهای یادگیری الکترونیکی و یادگیری حضوری را می فهمد.
- با انواع مکاتب یادگیری آشنا خواهد شد.
- با تئوری های طراحی تدریس و مدل دستور آشنا خواهد شد
1.2 سرفصل ها:
- مزایای یادگیری الکترونیکی[1] و تعریف آن
- تئوری یادگیری[2] چیست؟
- آشنایی با مکاتب مرتبط با تئوری های یادگیری
- تئوری رفتارگرایی[3] چیست؟
- چگونه اصول رفتارگرایی را برای تولید محتوای الکترونیکی به کار بگیریم؟
- تئوری شناخت گرایی[4] چیست؟
- چرخه یادگیری کولب[5] و سبکهای یادگیری[6]
- سبکهای شناختی[7]
- به کار گیری نکات سبک یادگیری در طراحی دوره
- چگونه اصول شناخت گرایی را برای تولید محتوای الکترونیکی به کار بگیریم؟
- تئوری سازا گرایی[8] چیست؟
- چگونه اصول سازا گرایی را برای تولید محتوای الکترونیکی به کار بگیریم؟
- آشنایی با مدل دستور[9]
- آشنایی با اجزا طراحی دوره بر خط بر اساس مدل دستور
- برای طراحی دوره آنلاین چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟
- آشنایی با مفهوم طراحی تدریس و اهمیت آن
- آشنایی با برخی مدلهای موجود طراحی تدریس
[1] e-Learning
[2] Learning theory
[3] Behaviorism
[4] Cognitivism
[5] Kolb learning cycle
[6] Learning Styles
[7] Cognitive Styles
[8] Constructivism
[9] دستور مدل ابتکاری نگارنده است که از سر واژه های دستاورد – سرفصل – تعامل – واحد درسی – رصد ساخته شده است.
سلام و خوش آمد به همراهان دوره
نحوه ارزيابي و شرط دريافت گواهي
تالار اعلانات
نحوه ارزيابي و شرط دريافت گواهي
تالار اعلانات
تئوری های یادگیری، طراحی تدریس و مدل دستور 44
-
فهرست محتوا و فعالیتهای دوره
-
فعاليت در دوره
-
پیش آزمون مرتبط با تئوریهای یادگیری
-
کتاب Theory and Practice of Online Learning
این منبع مهم ترین قسمت در بخش تئوریهای یادگیری است. فصل یک این کتاب (از صفحه 3 تا صفحه 31) مورد نظر می باشد.
بسياري از اسلايدها و فيلمها در توضيح مطالب همين كتاب است.
Theory and Practice of Online Learning - Book
-
اسلاید مقدمه طراحی تدریس و یادگیری الکترونیکی
-
تدریس ویدیویی مقدمه طراحی تدریس و یادگیری الکترونیکی
-
بازخورد اول به مقدمه طراحی تدریس - ابهام / سوال مفهومی از ویدیو
-
بازخورد دوم به مقدمه طراحی تدریس - خلاصه سه جمله ای از ویدیو بیان کنید
-
اسلاید مکاتب تئوری یادگیری
-
تدریس ویدیویی مکتبهای یادگیری
-
بازخورد اول به مکتب های یادگیری- کدام تئوری؟
-
بازخورد دوم به مکتب های یادگیری- چرا سه تئوری یادگیری؟
-
اسلاید رفتارگرایی
-
تدریس ویدیویی رفتار گرائی
-
بازخورد اول به رفتارگرایی- یک منبع در اینترنت
-
بازخورد دوم به رفتارگرایی- یک استفاده از تئوری رفتار گرایی
-
اسلاید شناخت گرایی - قسمت اول
-
تدریس ویدیویی شناخت گرایی - قسمت اول
-
بازخورد اول به شناخت گرایی قسمت اول- یک اقدام در درس خود
-
بازخورد دوم به شناخت گرایی قسمت اول- طراحی یک سوال چهار گزینه ای
-
اسلاید شناخت گرایی - قسمت دوم و قسمت سوم
-
مقاله ای در زمینه سبکهای یادگیری کولب
-
تدریس ویدیویی شناخت گرایی - قسمت دوم
-
تدریس ویدیویی تئوری شناخت گرائی - قسمت سوم
-
بازخورد اول به شناخت گرایی قسمت دوم و سوم- طرح ابهام و کاستی از فیلم
-
بازخورد دوم به شناخت گرایی قسمت دوم و سوم- سبک یادگیری دانشجویان
-
بازخورد سوم به شناخت گرایی قسمت دوم و سوم- نکته در طراحی درس خود
-
اسلاید تئوری سازا گرایی
-
تدریس ویدیویی سازا گرایی
-
بازخورد اول به سازاگرایی- کدام قسمت جذاب بود؟
-
بازخورد دوم به سازاگرایی- حرکت از رفتار گرایی به سازا گرایی
-
اسلاید مدل تدریس کتاب
-
تدریس ویدیویی مدل تدریس
-
اسلاید طراحی تدریس
-
تدریس ویدیویی طراحی تدریس - قسمت اول
-
تدریس ویدیویی طراحی تدریس - قسمت دوم
-
بازخورد اول به طراحی تدریس- نه رویداد گانیه
-
بازخورد دوم به طراحی تدریس- سه سوال اصلی طراحی تدریس
-
اسلاید مدل دستور در طراحی دوره بر خط
-
تدریس ویدیویی مدل دستور
-
بازخورد اول به مدل دستور- ارزیابی
-
بازخورد دوم به مدل دستور- فعالیت - تعامل
-
Weegar(A Comparison of Two Theories of Learning --Behaviorism and Constructivism)
-
Behaviorism, Cognitivism, Constructivism - Comparing Critical Features From an Instructional Design Perspective
فعالیتها و ارزیابیها 13
فعالیتها و ارزیابیهای دوره طراحی تدریس
-
فعالیت اول- چک لیست برای تدوین درس (ارزيابي توسط هم دوره ايها)
-
فعالیت دوم - مدل دستور
-
تحویل فعالیت دوم
-
فعالیت سوم - مقایسه مدل های طراحی تدریس
-
فعالیت چهار - واژه نامه طراحی تدریس
هر شخص لازم است اقلا یک واژه را اضافه کند.
لطفا در توضیح و تفسیر واژه خود واژه را به کار نبرید.
مثلا واژه تئوري شناختي
در تعریف آن دوباره ننویسید توري شناختي.
بلکه تعریف آن را بیان کنید. مثلا يكي از تئوريهاي يادگيري كه ... .
-
این فعالیت اختیاری است و نقش نمره اضافی داردفعالیت پنجم
-
نمونه انعکاسهای دانشجویان برای فعالیت پنجم
-
این فعالیت اختیاری است و نقش نمره اضافی دارد - فعالیت ششم
-
پرسشنامه سبک یادگیری کولب
-
فعالیت هفتم (آخر) - نظرسنجی در خصوص دوره طراحي تدريس
-
آزمون برخط - مباحث مرتبط با تئوریهای یادگیری
-
آزمون برخط - مباحث مقدمه طراحی تدریس و طراحی تدریس و مدل دستور
-
درخواست صدور گواهينامه